Accueil
A partir de cette page vous pouvez :
Retourner au premier écran avec les dernières notices... |
Résultat de la recherche
15 résultat(s) recherche sur le tag 'vrm'
Affiner la recherche Générer le flux rss de la recherche
Partager le résultat de cette recherche Faire une suggestion
Rapport Mediaconcentratie 2014 VRM: Verhoogde mediaconcentratie zet diversiteit van het aanbod onder druk / Joris Sels
Titre : Rapport Mediaconcentratie 2014 VRM: Verhoogde mediaconcentratie zet diversiteit van het aanbod onder druk Type de document : document électronique Auteurs : Joris Sels, Editeur scientifique ; Ingrid Kools, Auteur ; Marthe van Gorp, Auteur ; Francis Soulliaert, Auteur Editeur : Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media Année de publication : 2014 Importance : 256 p. Note générale : Téléchargement en accès libre sur le site Langues : Néerlandais Catégories : DOCUMENTATION DE REFERENCE :Statistiques
DOCUMENTATION ORGANES DE REGULATION (SAUF CSA BELGE)
MEDIASTags : VRM Flandre médias régulation télévision radio presse écrite vidéo à la demande financement concurrence étude de marché concentration statistiques non linéaire internet télévision connectée éditeurs opérateurs publicité Index. décimale : 011.37 médias visuels et audiovisuels Résumé : " De algemene conclusie van het rapport 2014 is dat :
De oefening om de Vlaamse mediasector af te bakenen wordt steeds moeilijker. Steeds meer nemen we crossmediale en convergente tendensen waar. Vlaamse mediagroepen raken onderling steeds meer verstrengeld. Zo bestaan reeds drie mediagroepen uit intersecties van andere Vlaamse mediagroepen (De Vijver Media, Mediahuis en Medialaan). Mediagroepen zoeken vaker naar mogelijkheden om multimediaal sterk te staan en gaan daarbij wisselende allianties aan.
Distributiebedrijven hebben steeds meer interesse in de voorliggende schakels van de waardeketen. Dit leidt tot toegenomen verticale concentratie.
Hoewel er niet één speler is die de hele Vlaamse mediasector domineert, blijken vele vormen van concentratie (horizontaal, verticaal en crossmediaal) te bestaan binnen en tussen bepaalde mediavormen. Dit zet de diversiteit van het aanbod onder druk.
Daarom beschrijft VRM voor het eerst in het rapport de verschillende wijzen waarop de Vlaamse overheid reeds intervenieert om diversiteit en concurrentie in de mediasector te behouden en te stimuleren. De VRM somt in deze context extra uitbreidingsmogelijkheden op en geeft ook enkele beleidsaanbevelingen."
Source : http://www.vrmrapporten.be/rapporten/mediaconcentratie-2014 (Consulté le 09/03/2015)
Note de contenu : Table des matières :
1 DE VLAAMSE MEDIASECTOR
1.1 RADIO
1.1.1 Contentleveranciers
1.1.2 Aggregatie: radio-omroeporganisaties
1.1.3 Distributie: radiosignaaltransmissie
1.2 TELEVISIE
1.2.1 Contentleveranciers
1.2.2 Aggregatie: televisieomroeporganisaties
1.2.3 Distributie: omroepsignaaltransmissie
1.3 GESCHREVEN PERS
1.3.1 Contentleveranciers
1.3.2 Aggregatie: uitgevers
1.3.3 Distributie: geschreven pers
.
1.4 INTERNET
1.4.1 Contentleveranciers
1.4.2 Reclameregies en mediacentrales
1.4.3 Aggregatie: website-eigenaars
1.4.4 Distributie vast internet: internet service provider,
netwerkbeheerder, internet acces provider
1.4.5 Distributie: mobiel internet: distributieplatformen applicaties
1.4.6 Distributie: mobiel internet: mobiele telefonie aanbieders
1.5 CONVERGENTIE EN CROSSMEDIALITEIT
1.5.1 Crossmediale tendensen
1.5.2 Convergentietendensen
1.6 BESLUIT HOOFDSTUK 1
2 MEDIAGROEPEN IN VLAANDEREN
2.1 BELGACOM NV
2.1.1 Structuur en aandeelhouders
2.1.2 Aanbod Belgacom nv
2.2 CONCENTRA NV
2.2.1 Structuur en aandeelhouders
2.2.2 Aanbod Concentra nv
2.3 CORELIO NV
2.3.1 Structuur en aandeelhouders
2.3.2 Aanbod Corelio nv
2.4 DE PERSGROEP NV
2.4.1 Structuur en aandeelhouders
2.4.2 Aanbod De Persgroep nv
2.5 DE VIJVER MEDIA NV
2.5.1 Structuur en aandeelhouders
2.5.2 Aanbod De Vijver Media nv
2.6 MEDIAHUIS NV
2.6.1 Structuur en aandeelhouders
2.6.2 Aanbod Mediahuis nv
2.7 MEDIALAAN NV
2.7.1 Structuur en aandeelhouders
2.7.2 Aanbod Medialaan nv
2.8 ROULARTA MEDIA GROUP NV
2.8.1 Structuur en aandeelhouders
2.8.2 Aanbod Roularta Media Group nv
3 INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE
3.1 INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM
3.1.1 Radio
3.1.2 Televisie
3.1.3 Geschreven pers
3.1.4 Internet
3.1.5 Mobiel internet
3.2 MEDIAGROEPEN
3.2.1 Analyse op basis van financiële gegevens
3.2.2 Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen
3.3 PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN
3.3.1 Radio
3.3.2 Geschreven pers
3.3.3 Internet
3.3.4 Prijsevolutie van de advertentieruimte
3.4 DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT
3.4.1 Vlaanderen in de wereld
3.4.2 De wereld in Vlaanderen
3.5 BESLUIT HOOFSTUK 3
4 STIMULERING VAN DIVERSITEIT-MOGELIJKE REMEDIËRING
EN BELEIDSAANBEVELINGEN
4.1 RESTRICTIES
4.1.1. Eigendomsrestricties
4.1.2. Regulering
4.1.3. Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.2. TEGENGEWICHT
4.2.1. Must-carryverplichting, must-offerverplichting en evenementenregeling
4.2.2. De openbare omroeporganisatie VRT NV
4.2.3. Fonds Pascal Decroos
4.2.5. Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.3. ECONOMISCHE TUSSENKOMST
4.3.1. MediAcademie
4.3.2. Steun aan de regionale televisieomroeporganisaties
4.3.3. Stimuleringsregeling van de audiovisuele sector
4.3.4. Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.4. TRANSPARANTIE
4.4.1. Mediaconcentratierapport
4.4.2. Nazicht van de beheersovereenkomst VRT
4.4.3. Erkenningen, zendvergunningen en kennisgevingen
4.4.4. Steunpunt Media en Mediawijs.be
4.4.5. Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.5. ORGANISATORISCHE MAATREGELEN
4.5.1. Oprichting VRM
4.5.2. Belgische en Europese Mededingingsautoriteit
4.5.3. Staten-Generaal van de Media
4.5.4. Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.6. BESLUIT HOOFDSTUK 4
5 ALGEMEEN BESLUIT
LIJST VAN DE FIGUREN
BIBLIOGRAFIEEn ligne : http://www.vrmrapporten.be/rapporten/mediaconcentratie-2014 Rapport Mediaconcentratie 2014 VRM: Verhoogde mediaconcentratie zet diversiteit van het aanbod onder druk [document électronique] / Joris Sels, Editeur scientifique ; Ingrid Kools, Auteur ; Marthe van Gorp, Auteur ; Francis Soulliaert, Auteur . - [S.l.] : Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media, 2014 . - 256 p.
Téléchargement en accès libre sur le site
Langues : Néerlandais
Catégories : DOCUMENTATION DE REFERENCE :Statistiques
DOCUMENTATION ORGANES DE REGULATION (SAUF CSA BELGE)
MEDIASTags : VRM Flandre médias régulation télévision radio presse écrite vidéo à la demande financement concurrence étude de marché concentration statistiques non linéaire internet télévision connectée éditeurs opérateurs publicité Index. décimale : 011.37 médias visuels et audiovisuels Résumé : " De algemene conclusie van het rapport 2014 is dat :
De oefening om de Vlaamse mediasector af te bakenen wordt steeds moeilijker. Steeds meer nemen we crossmediale en convergente tendensen waar. Vlaamse mediagroepen raken onderling steeds meer verstrengeld. Zo bestaan reeds drie mediagroepen uit intersecties van andere Vlaamse mediagroepen (De Vijver Media, Mediahuis en Medialaan). Mediagroepen zoeken vaker naar mogelijkheden om multimediaal sterk te staan en gaan daarbij wisselende allianties aan.
Distributiebedrijven hebben steeds meer interesse in de voorliggende schakels van de waardeketen. Dit leidt tot toegenomen verticale concentratie.
Hoewel er niet één speler is die de hele Vlaamse mediasector domineert, blijken vele vormen van concentratie (horizontaal, verticaal en crossmediaal) te bestaan binnen en tussen bepaalde mediavormen. Dit zet de diversiteit van het aanbod onder druk.
Daarom beschrijft VRM voor het eerst in het rapport de verschillende wijzen waarop de Vlaamse overheid reeds intervenieert om diversiteit en concurrentie in de mediasector te behouden en te stimuleren. De VRM somt in deze context extra uitbreidingsmogelijkheden op en geeft ook enkele beleidsaanbevelingen."
Source : http://www.vrmrapporten.be/rapporten/mediaconcentratie-2014 (Consulté le 09/03/2015)
Note de contenu : Table des matières :
1 DE VLAAMSE MEDIASECTOR
1.1 RADIO
1.1.1 Contentleveranciers
1.1.2 Aggregatie: radio-omroeporganisaties
1.1.3 Distributie: radiosignaaltransmissie
1.2 TELEVISIE
1.2.1 Contentleveranciers
1.2.2 Aggregatie: televisieomroeporganisaties
1.2.3 Distributie: omroepsignaaltransmissie
1.3 GESCHREVEN PERS
1.3.1 Contentleveranciers
1.3.2 Aggregatie: uitgevers
1.3.3 Distributie: geschreven pers
.
1.4 INTERNET
1.4.1 Contentleveranciers
1.4.2 Reclameregies en mediacentrales
1.4.3 Aggregatie: website-eigenaars
1.4.4 Distributie vast internet: internet service provider,
netwerkbeheerder, internet acces provider
1.4.5 Distributie: mobiel internet: distributieplatformen applicaties
1.4.6 Distributie: mobiel internet: mobiele telefonie aanbieders
1.5 CONVERGENTIE EN CROSSMEDIALITEIT
1.5.1 Crossmediale tendensen
1.5.2 Convergentietendensen
1.6 BESLUIT HOOFDSTUK 1
2 MEDIAGROEPEN IN VLAANDEREN
2.1 BELGACOM NV
2.1.1 Structuur en aandeelhouders
2.1.2 Aanbod Belgacom nv
2.2 CONCENTRA NV
2.2.1 Structuur en aandeelhouders
2.2.2 Aanbod Concentra nv
2.3 CORELIO NV
2.3.1 Structuur en aandeelhouders
2.3.2 Aanbod Corelio nv
2.4 DE PERSGROEP NV
2.4.1 Structuur en aandeelhouders
2.4.2 Aanbod De Persgroep nv
2.5 DE VIJVER MEDIA NV
2.5.1 Structuur en aandeelhouders
2.5.2 Aanbod De Vijver Media nv
2.6 MEDIAHUIS NV
2.6.1 Structuur en aandeelhouders
2.6.2 Aanbod Mediahuis nv
2.7 MEDIALAAN NV
2.7.1 Structuur en aandeelhouders
2.7.2 Aanbod Medialaan nv
2.8 ROULARTA MEDIA GROUP NV
2.8.1 Structuur en aandeelhouders
2.8.2 Aanbod Roularta Media Group nv
3 INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE
3.1 INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM
3.1.1 Radio
3.1.2 Televisie
3.1.3 Geschreven pers
3.1.4 Internet
3.1.5 Mobiel internet
3.2 MEDIAGROEPEN
3.2.1 Analyse op basis van financiële gegevens
3.2.2 Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen
3.3 PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN
3.3.1 Radio
3.3.2 Geschreven pers
3.3.3 Internet
3.3.4 Prijsevolutie van de advertentieruimte
3.4 DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT
3.4.1 Vlaanderen in de wereld
3.4.2 De wereld in Vlaanderen
3.5 BESLUIT HOOFSTUK 3
4 STIMULERING VAN DIVERSITEIT-MOGELIJKE REMEDIËRING
EN BELEIDSAANBEVELINGEN
4.1 RESTRICTIES
4.1.1. Eigendomsrestricties
4.1.2. Regulering
4.1.3. Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.2. TEGENGEWICHT
4.2.1. Must-carryverplichting, must-offerverplichting en evenementenregeling
4.2.2. De openbare omroeporganisatie VRT NV
4.2.3. Fonds Pascal Decroos
4.2.5. Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.3. ECONOMISCHE TUSSENKOMST
4.3.1. MediAcademie
4.3.2. Steun aan de regionale televisieomroeporganisaties
4.3.3. Stimuleringsregeling van de audiovisuele sector
4.3.4. Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.4. TRANSPARANTIE
4.4.1. Mediaconcentratierapport
4.4.2. Nazicht van de beheersovereenkomst VRT
4.4.3. Erkenningen, zendvergunningen en kennisgevingen
4.4.4. Steunpunt Media en Mediawijs.be
4.4.5. Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.5. ORGANISATORISCHE MAATREGELEN
4.5.1. Oprichting VRM
4.5.2. Belgische en Europese Mededingingsautoriteit
4.5.3. Staten-Generaal van de Media
4.5.4. Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.6. BESLUIT HOOFDSTUK 4
5 ALGEMEEN BESLUIT
LIJST VAN DE FIGUREN
BIBLIOGRAFIEEn ligne : http://www.vrmrapporten.be/rapporten/mediaconcentratie-2014 Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1003884 2 VRM MED Livre Bibliothèque Documentaires Disponible
Titre : Mediaconcentratie in Vlaanderen. Rapport 2016 Type de document : texte imprimé Auteurs : Joris Sels, Editeur scientifique ; Peggy Valcke, Collaborateur Editeur : Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media Année de publication : 2016 Importance : 293 p Langues : Néerlandais Catégories : MEDIAS
PERIODIQUES:ANNUAIRESTags : VRM rapport annuel médias radio télévision internet concentration Index. décimale : 011.37 médias visuels et audiovisuels Résumé : Présentation par l'éditeur :
"Rapport Mediaconcentratie 2016: Merken staan centraal, concentratie in Vlaamse mediasector blijft verder toenemen!
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceert vandaag het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016’.
De algemene conclusie van het rapport 2016 is dat:
- Convergentie en crossmedialiteit zijn ingeburgerd in het Vlaamse medialandschap. Merken zijn de belangrijkste ankerpunten geworden (vb. 2BE werd Q2) en worden probleemloos van de ene mediavorm naar de andere geëxporteerd.
- In de Vlaamse mediasector komen veel vormen van horizontale, verticale en crossmediale concentratie voor. Dit geldt in en tussen segmenten van verschillende mediavormen (vb. overname Base door Telenet, overname Mobile Vikings door Medialaan).
- Het Vlaamse aanbod aan klassieke mediaproducten is voor 80 tot 100% van de markt in handen van negen mediagroepen. Dit kan een risico inhouden voor de diversiteit van het aanbod.
o Op radiovlak blijft het VRT-aandeel meer dan de helft bedragen.
o De dominante televisiedistributeur Telenet is in toenemende mate actief in andere delen van de televisiewaardeketen. Zo is Telenet door departicipatie in De Vijver Media actief in productie (Woestijnvis) en aggregatie (zenders VIER, VIJF en ZES). Daarnaast nam het bedrijf ook mobiele telefonie-operator BASE over.
o De krantenmarkt wordt gedomineerd door slechts twee grote uitgevers: De Persgroep en Mediahuis
Belangrijkste conclusies per mediasoort:
Radio:
- Ten gevolge het overwicht van de VRT-zenders blijft de concentratie binnen de Vlaamse radio zeer groot. De concentratie vergrootte zelfs nog in 2016.
De komende jaren staan enkele veranderingen op til. De landelijke private radio-omroepen worden decretaal verplicht om te investeren in DAB+. Om in afwachting van een analoge switch-off de diversiteit in het commerciële radiolandschap te bewaren, wordt een nieuwe categorie van commerciële radio-omroepen in het leven geroepen in de vorm van commerciële netwerkradio’s. Deze radio’s kunnen vanaf 1 januari 2018 worden opgestart. Lokale radio’s krijgen na 31 december 2017 de mogelijkheid om gebruik te maken van specifieke frequentiepakketten, zodat de mogelijkheid tot ketenvorming verdwijnt.
Televisie:
- Bij de televisieomroeporganisaties deden zich vele verschuivingen voor (KADET, CAZ, Q2, ZES). Deze ontwikkelingen moeten gezien worden in het kader van het duidelijker positioneren van zenders voor de advertentiemarkt.
- De mediagroepenconcentratie bij de televisieomroepen is groot. Door de verkoop van Bites Europe (Acht/CAZ) aan Medialaan en de start van ‘ZES’ (SBS) zal deze concentratie enkel nog toenemen.
- Doorbraak van OTT (Over The Top Televisie, televisiedistributie via internet). Via Proximus TV Overal, STIEVIE of Yelo Play kan de Vlaamse kijker naar televisie kijken via internet. Maar ook de Vlaamse zenders zelf profileren zich op dit terrein. Via hun website en/of app stellen ze meer en meer televisiecontent beschikbaar. Bovendien betreden internationale spelers de Vlaamse televisiemarkt via het internet (vb. Netflix).
- Op distributievlak blijft Telenet de belangrijkste speler. Ten gevolge de openstelling van de kabel lanceerde Orange een nieuw aanbod voor digitale televisie.
Geschreven pers
- Door de dalende verkoopcijfers en advertentieopbrengsten, blijft de gedrukte pers het moeilijk hebben. Dit geldt voornamelijk voor de magazines. Bij de dagbladen wordt de daling in de gedrukte verkoop voor een stuk gecompenseerd door stijgende digitale verkoopcijfers (voornamelijk bij de ‘kwaliteitskranten’).
- De concentratie bij de uitgeversgroepen van kranten is sterk toegenomen door de oprichting van Mediahuis in 2013. De 7 belangrijkste betalende kranten worden sindsdien uitgegeven door slechts 2 uitgeverijen : De Persgroep en Mediahuis.
Beleidsaanbevelingen:
De VRM formuleert in het rapport enkele beleidsaanbevelingen om de mediadiversiteit in Vlaanderen te bevorderen. Deze aanbevelingen hebben betrekking op DAB+, must-offer en de rapportering over televisie kijken via internet
De VRM vraagt bijkomende bevoegdheden met betrekking tot de privacybescherming.
Concentraties aan mandaten:
Voor het eerst rapport de VRM ook over concentraties aan mandaten. Er werd nagegaan hoeveel personen bij meerdere bedrijven een wettelijke functie bekleden. Uit de analyse blijkt dat 15 personen 10 of meer mandaten hebben. De grootste concentratie aan mandaten situeert zich bij de lokale radio’s, waar 1 persoon 74 functies bekleedt. Deze informatie werd per mediavorm uitgetekend in een grafiek.
Het inhoudelijke luik van het rapport werd op 1 oktober 2016 afgesloten. Wijzigingen die nadien werden aangekondigd, zijn niet meer opgenomen in het rapport. "
Source : http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/mediaconcentratie (Consulté le 16/01/2016)Note de contenu : INHOUD
1. DE VLAAMSE MEDIASECTOR
1.1 / RADIO
1.1.1 - Contentleveranciers
1.1.2 - Aggregatie: radio-omroeporganisaties
1.1.3 - Distributie: radiosignaaltransmissie
1.2 / TELEVISIE
1.2.1 - Contentleveranciers
1.2.2 - Aggregatie: televisieomroeporganisaties
1.2.3 - Distributie: omroepsignaaltransmissie
1.3 / GESCHREVEN PERS
1.3.1 - Contentleveranciers
1.3.2 - Aggregatie: uitgevers
1.3.3 - Distributie: geschreven pers
1.4 / INTERNET
1.4.1 - Contentleveranciers
1.4.2 - Reclameregies en mediacentrales
1.4.3 - Aggregatie: website-eigenaars
1.4.4 - Distributie vast internet
1.4.5 - Distributie: mobiel internet: distributieplatformen applicaties
1.4.6 - Distributie: mobiel internet: mobiele telefonie aanbieders
1.5 / CONVERGENTIE EN CROSSMEDIALITEIT
1.5.1 - Crossmediale tendensen
1.5.2 - Convergentietendensen
1.6 / BESLUIT HOOFDSTUK 1
2. MEDIAGROEPEN
2.1 / CONCENTRA NV
2.1.1 - Structuur en aandeelhouders
2.1.2 - Aanbod Concentra nv
2.2 / CORELIO NV
2.2.1 - Structuur en aandeelhouders
2.2.2 - Aanbod Corelio nv
2.3 / DE PERSGROEP NV
2.3.1- Structuur en aandeelhouders
2.3.2 - Aanbod De Persgroep nv
2.4 / DE VIJVER MEDIA NV
2.4.1 - Structuur en aandeelhouders
2.4.2 - Aanbod De Vijver Media nv
2.5 / MEDIAHUIS NV
2.5.1 - Structuur en aandeelhouders
2.5.2 - Aanbod Mediahuis nv
2.6 / MEDIALAAN NV
2.6.1 - Structuur en aandeelhouders
2.6.2 - Aanbod Medialaan nv
2.7 / PROXIMUS NV
2.7.1 - Structuur en aandeelhouders
2.7.2 - Aanbod Proximus nv
2.8 / ROULARTA MEDIA GROUP NV
2.8.1 - Structuur en aandeelhouders
2.8.2 - Aanbod Roularta Media Group nv
2.9 / SANOMA MEDIA BELGIUM NV
2.9.1 - Structuur en aandeelhouders
2.9.2 - Aanbod Sanoma Media Belgium nv
2.10 / TELENET BVBA
2.10.1 - Structuur en aandeelhouders
2.10.2 - Aanbod Telenet bvba
2.11 / VLAAMSE RADIO– EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE (VRT NV)
2.11.1 - Structuur en aandeelhouders
2.11.2 - Aanbod Vlaamse Radio – en Televisieomroeporganisatie
2.12 / CROSSMEDIALITEIT EN VERSTRENGELING VAN HET AANBOD VAN DE VLAAMSE MEDIAGROEPEN
2.12.1 - Crossmedialiteit van het aanbod
2.12.2 - Verstrengeling van de mediagroepen
2.13 / WETTELIJKE FUNCTIEHOUDERS
2.14 / BESLUIT HOOFDSTUK 2
3. INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE
3.1 / INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM
3.1.1 - Radio
3.1.2 - Televisie
3.1.3 - Geschreven pers
3.1.4 - Internet
3.2 / MEDIAGROEPEN
3.2.1 - Analyse op basis van financiële gegevens
3.2.2 - Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen
3.3 / PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN
3.3.1 - Radio en televisie
3.3.2 - Geschreven pers
3.3.3 - Internet
3.3.4 - Prijsevolutie van de advertentieruimte
3.4 / DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT
3.4.1 - Vlaanderen in de wereld
3.4.2 - De wereld in Vlaanderen
3.5 / BESLUIT HOOFDSTUK 3
4. STIMULERING VAN DIVERSITEIT-MOGELIJKE REMEDIËRING EN BELEIDSAANBEVELINGEN
4.1 / RESTRICTIES
4.1.1 - Eigendomsrestricties
4.1.2 - Regulering
4.1.3 - Signaalintegriteit
4.1.4 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.2 / TEGENGEWICHT
4.2.1 - Must-carryverplichting, must-offerverplichting en evenementenregeling
4.2.2 - De openbare omroeporganisatie VRT nv
4.2.3 - Fonds Pascal Decroos
4.2.4 - Uitzendingen door derden /levensbeschouwelijk programma
4.2.5 - Ondertitelingsopdracht
4.2.6 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.3 / ECONOMISCHE TUSSENKOMST
4.3.1 - Mediacademie
4.3.2 - Steun aan de regionale televisieomroeporganisaties
4.3.3 - Stimuleringsregeling van de audiovisuele sector
4.3.4 - Screen Flanders
4.3.5 - Projectsteun voor media-initiatieven
4.3.6 - Federale economische maatregelen
4.3.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.4 / TRANSPARANTIE
4.4.1 - Mediaconcentratierapport
4.4.2 - Nazicht van de beheersovereenkomst VRT
4.4.3 - Erkenningen, zendvergunningen en kennisgevingen
4.4.4 - Kenniscentrum voor Cultuur- en Mediaparticipatie, Elektronisch Nieuwsarchief en Mediawijs.Be
4.4.5 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.5 / ORGANISATORISCHE MAATREGELEN
4.5.1 - Oprichting VRM
4.5.2 - Belgische en Europese Mededingingsautoriteit
4.5.3 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.6 / BESLUIT HOOFDSTUK 4
4.6.1 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
5. ALGEMEEN BESLUITEn ligne : http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/mediaconcentratie Format de la ressource électronique : http://www.vlaamseregulatormedia.be/sites/default/files/pdfversions/mediaconcentratierapport_2016_def_zonder_afloop_1.pdf Mediaconcentratie in Vlaanderen. Rapport 2016 [texte imprimé] / Joris Sels, Editeur scientifique ; Peggy Valcke, Collaborateur . - [S.l.] : Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media, 2016 . - 293 p.
Langues : Néerlandais
Catégories : MEDIAS
PERIODIQUES:ANNUAIRESTags : VRM rapport annuel médias radio télévision internet concentration Index. décimale : 011.37 médias visuels et audiovisuels Résumé : Présentation par l'éditeur :
"Rapport Mediaconcentratie 2016: Merken staan centraal, concentratie in Vlaamse mediasector blijft verder toenemen!
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceert vandaag het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016’.
De algemene conclusie van het rapport 2016 is dat:
- Convergentie en crossmedialiteit zijn ingeburgerd in het Vlaamse medialandschap. Merken zijn de belangrijkste ankerpunten geworden (vb. 2BE werd Q2) en worden probleemloos van de ene mediavorm naar de andere geëxporteerd.
- In de Vlaamse mediasector komen veel vormen van horizontale, verticale en crossmediale concentratie voor. Dit geldt in en tussen segmenten van verschillende mediavormen (vb. overname Base door Telenet, overname Mobile Vikings door Medialaan).
- Het Vlaamse aanbod aan klassieke mediaproducten is voor 80 tot 100% van de markt in handen van negen mediagroepen. Dit kan een risico inhouden voor de diversiteit van het aanbod.
o Op radiovlak blijft het VRT-aandeel meer dan de helft bedragen.
o De dominante televisiedistributeur Telenet is in toenemende mate actief in andere delen van de televisiewaardeketen. Zo is Telenet door departicipatie in De Vijver Media actief in productie (Woestijnvis) en aggregatie (zenders VIER, VIJF en ZES). Daarnaast nam het bedrijf ook mobiele telefonie-operator BASE over.
o De krantenmarkt wordt gedomineerd door slechts twee grote uitgevers: De Persgroep en Mediahuis
Belangrijkste conclusies per mediasoort:
Radio:
- Ten gevolge het overwicht van de VRT-zenders blijft de concentratie binnen de Vlaamse radio zeer groot. De concentratie vergrootte zelfs nog in 2016.
De komende jaren staan enkele veranderingen op til. De landelijke private radio-omroepen worden decretaal verplicht om te investeren in DAB+. Om in afwachting van een analoge switch-off de diversiteit in het commerciële radiolandschap te bewaren, wordt een nieuwe categorie van commerciële radio-omroepen in het leven geroepen in de vorm van commerciële netwerkradio’s. Deze radio’s kunnen vanaf 1 januari 2018 worden opgestart. Lokale radio’s krijgen na 31 december 2017 de mogelijkheid om gebruik te maken van specifieke frequentiepakketten, zodat de mogelijkheid tot ketenvorming verdwijnt.
Televisie:
- Bij de televisieomroeporganisaties deden zich vele verschuivingen voor (KADET, CAZ, Q2, ZES). Deze ontwikkelingen moeten gezien worden in het kader van het duidelijker positioneren van zenders voor de advertentiemarkt.
- De mediagroepenconcentratie bij de televisieomroepen is groot. Door de verkoop van Bites Europe (Acht/CAZ) aan Medialaan en de start van ‘ZES’ (SBS) zal deze concentratie enkel nog toenemen.
- Doorbraak van OTT (Over The Top Televisie, televisiedistributie via internet). Via Proximus TV Overal, STIEVIE of Yelo Play kan de Vlaamse kijker naar televisie kijken via internet. Maar ook de Vlaamse zenders zelf profileren zich op dit terrein. Via hun website en/of app stellen ze meer en meer televisiecontent beschikbaar. Bovendien betreden internationale spelers de Vlaamse televisiemarkt via het internet (vb. Netflix).
- Op distributievlak blijft Telenet de belangrijkste speler. Ten gevolge de openstelling van de kabel lanceerde Orange een nieuw aanbod voor digitale televisie.
Geschreven pers
- Door de dalende verkoopcijfers en advertentieopbrengsten, blijft de gedrukte pers het moeilijk hebben. Dit geldt voornamelijk voor de magazines. Bij de dagbladen wordt de daling in de gedrukte verkoop voor een stuk gecompenseerd door stijgende digitale verkoopcijfers (voornamelijk bij de ‘kwaliteitskranten’).
- De concentratie bij de uitgeversgroepen van kranten is sterk toegenomen door de oprichting van Mediahuis in 2013. De 7 belangrijkste betalende kranten worden sindsdien uitgegeven door slechts 2 uitgeverijen : De Persgroep en Mediahuis.
Beleidsaanbevelingen:
De VRM formuleert in het rapport enkele beleidsaanbevelingen om de mediadiversiteit in Vlaanderen te bevorderen. Deze aanbevelingen hebben betrekking op DAB+, must-offer en de rapportering over televisie kijken via internet
De VRM vraagt bijkomende bevoegdheden met betrekking tot de privacybescherming.
Concentraties aan mandaten:
Voor het eerst rapport de VRM ook over concentraties aan mandaten. Er werd nagegaan hoeveel personen bij meerdere bedrijven een wettelijke functie bekleden. Uit de analyse blijkt dat 15 personen 10 of meer mandaten hebben. De grootste concentratie aan mandaten situeert zich bij de lokale radio’s, waar 1 persoon 74 functies bekleedt. Deze informatie werd per mediavorm uitgetekend in een grafiek.
Het inhoudelijke luik van het rapport werd op 1 oktober 2016 afgesloten. Wijzigingen die nadien werden aangekondigd, zijn niet meer opgenomen in het rapport. "
Source : http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/mediaconcentratie (Consulté le 16/01/2016)Note de contenu : INHOUD
1. DE VLAAMSE MEDIASECTOR
1.1 / RADIO
1.1.1 - Contentleveranciers
1.1.2 - Aggregatie: radio-omroeporganisaties
1.1.3 - Distributie: radiosignaaltransmissie
1.2 / TELEVISIE
1.2.1 - Contentleveranciers
1.2.2 - Aggregatie: televisieomroeporganisaties
1.2.3 - Distributie: omroepsignaaltransmissie
1.3 / GESCHREVEN PERS
1.3.1 - Contentleveranciers
1.3.2 - Aggregatie: uitgevers
1.3.3 - Distributie: geschreven pers
1.4 / INTERNET
1.4.1 - Contentleveranciers
1.4.2 - Reclameregies en mediacentrales
1.4.3 - Aggregatie: website-eigenaars
1.4.4 - Distributie vast internet
1.4.5 - Distributie: mobiel internet: distributieplatformen applicaties
1.4.6 - Distributie: mobiel internet: mobiele telefonie aanbieders
1.5 / CONVERGENTIE EN CROSSMEDIALITEIT
1.5.1 - Crossmediale tendensen
1.5.2 - Convergentietendensen
1.6 / BESLUIT HOOFDSTUK 1
2. MEDIAGROEPEN
2.1 / CONCENTRA NV
2.1.1 - Structuur en aandeelhouders
2.1.2 - Aanbod Concentra nv
2.2 / CORELIO NV
2.2.1 - Structuur en aandeelhouders
2.2.2 - Aanbod Corelio nv
2.3 / DE PERSGROEP NV
2.3.1- Structuur en aandeelhouders
2.3.2 - Aanbod De Persgroep nv
2.4 / DE VIJVER MEDIA NV
2.4.1 - Structuur en aandeelhouders
2.4.2 - Aanbod De Vijver Media nv
2.5 / MEDIAHUIS NV
2.5.1 - Structuur en aandeelhouders
2.5.2 - Aanbod Mediahuis nv
2.6 / MEDIALAAN NV
2.6.1 - Structuur en aandeelhouders
2.6.2 - Aanbod Medialaan nv
2.7 / PROXIMUS NV
2.7.1 - Structuur en aandeelhouders
2.7.2 - Aanbod Proximus nv
2.8 / ROULARTA MEDIA GROUP NV
2.8.1 - Structuur en aandeelhouders
2.8.2 - Aanbod Roularta Media Group nv
2.9 / SANOMA MEDIA BELGIUM NV
2.9.1 - Structuur en aandeelhouders
2.9.2 - Aanbod Sanoma Media Belgium nv
2.10 / TELENET BVBA
2.10.1 - Structuur en aandeelhouders
2.10.2 - Aanbod Telenet bvba
2.11 / VLAAMSE RADIO– EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE (VRT NV)
2.11.1 - Structuur en aandeelhouders
2.11.2 - Aanbod Vlaamse Radio – en Televisieomroeporganisatie
2.12 / CROSSMEDIALITEIT EN VERSTRENGELING VAN HET AANBOD VAN DE VLAAMSE MEDIAGROEPEN
2.12.1 - Crossmedialiteit van het aanbod
2.12.2 - Verstrengeling van de mediagroepen
2.13 / WETTELIJKE FUNCTIEHOUDERS
2.14 / BESLUIT HOOFDSTUK 2
3. INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE
3.1 / INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM
3.1.1 - Radio
3.1.2 - Televisie
3.1.3 - Geschreven pers
3.1.4 - Internet
3.2 / MEDIAGROEPEN
3.2.1 - Analyse op basis van financiële gegevens
3.2.2 - Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen
3.3 / PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN
3.3.1 - Radio en televisie
3.3.2 - Geschreven pers
3.3.3 - Internet
3.3.4 - Prijsevolutie van de advertentieruimte
3.4 / DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT
3.4.1 - Vlaanderen in de wereld
3.4.2 - De wereld in Vlaanderen
3.5 / BESLUIT HOOFDSTUK 3
4. STIMULERING VAN DIVERSITEIT-MOGELIJKE REMEDIËRING EN BELEIDSAANBEVELINGEN
4.1 / RESTRICTIES
4.1.1 - Eigendomsrestricties
4.1.2 - Regulering
4.1.3 - Signaalintegriteit
4.1.4 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.2 / TEGENGEWICHT
4.2.1 - Must-carryverplichting, must-offerverplichting en evenementenregeling
4.2.2 - De openbare omroeporganisatie VRT nv
4.2.3 - Fonds Pascal Decroos
4.2.4 - Uitzendingen door derden /levensbeschouwelijk programma
4.2.5 - Ondertitelingsopdracht
4.2.6 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.3 / ECONOMISCHE TUSSENKOMST
4.3.1 - Mediacademie
4.3.2 - Steun aan de regionale televisieomroeporganisaties
4.3.3 - Stimuleringsregeling van de audiovisuele sector
4.3.4 - Screen Flanders
4.3.5 - Projectsteun voor media-initiatieven
4.3.6 - Federale economische maatregelen
4.3.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.4 / TRANSPARANTIE
4.4.1 - Mediaconcentratierapport
4.4.2 - Nazicht van de beheersovereenkomst VRT
4.4.3 - Erkenningen, zendvergunningen en kennisgevingen
4.4.4 - Kenniscentrum voor Cultuur- en Mediaparticipatie, Elektronisch Nieuwsarchief en Mediawijs.Be
4.4.5 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.5 / ORGANISATORISCHE MAATREGELEN
4.5.1 - Oprichting VRM
4.5.2 - Belgische en Europese Mededingingsautoriteit
4.5.3 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.6 / BESLUIT HOOFDSTUK 4
4.6.1 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
5. ALGEMEEN BESLUITEn ligne : http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/mediaconcentratie Format de la ressource électronique : http://www.vlaamseregulatormedia.be/sites/default/files/pdfversions/mediaconcentratierapport_2016_def_zonder_afloop_1.pdf Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1003945 2 VRM MED Livre Bibliothèque Documentaires Disponible
Titre : Mediaconcentratie in Vlaanderen : rapport 2017 Type de document : texte imprimé Auteurs : Joris Sels, Editeur scientifique Editeur : Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media Année de publication : 2017 Importance : 299 p. Présentation : graph., tabl., couv. ill. en coul. Format : 30 cm Langues : Néerlandais Catégories : DOCUMENTATION ORGANES DE REGULATION (SAUF CSA BELGE)
MEDIAS
PERIODIQUES:ANNUAIRESTags : VRM rapport annuel médias radio télévision internet concentration Résumé : Présentation par l'éditeur :
"De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceert het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2017’."
Source : http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/over-vrm/rapporten/2017/rapport-mediaconcentratie-1 (Consulté le 14/02/2019)Note de contenu : INHOUD
1. DE VLAAMSE MEDIASECTOR
1.1 / RADIO
1.1.1 - Contentleveranciers
1.1.2 - Aggregatie: radio-omroeporganisaties
1.1.3 - Distributie: radiosignaaltransmissie
1.2 / TELEVISIE
1.2.1 - Contentleveranciers
1.2.2 - Aggregatie: televisieomroeporganisaties
1.2.3 - Distributie: omroepsignaaltransmissie
1.3 / GESCHREVEN PERS
1.3.1 - Contentleveranciers
1.3.2 - Aggregatie: uitgevers
1.3.3 - Distributie: geschreven pers
1.4 / INTERNET
1.4.1 - Contentleveranciers
1.4.2 - Reclameregies en mediacentrales
1.4.3 - Aggregatie: website-eigenaars
1.4.4 - Distributie vast internet
1.4.5 - Distributie: mobiel internet: distributieplatformen applicaties
1.4.6 - Distributie: mobiel internet: mobiele telefonie aanbieders
1.5 / CONVERGENTIE EN CROSSMEDIALITEIT
1.5.1 - Crossmediale tendensen
1.5.2 - Convergentietendensen
1.6 / BESLUIT HOOFDSTUK 1
2. MEDIAGROEPEN
2.1 / DE PERSGROEP NV
2.1.1- Structuur en aandeelhouders
2.1.2 - Aanbod De Persgroep nv
2.2 / DE VIJVER MEDIA NV
2.2.1 - Structuur en aandeelhouders
2.2.2 - Aanbod De Vijver Media nv
2.3 / MEDIAHUIS NV
2.3.1 - Structuur en aandeelhouders
2.3.2 - Aanbod Mediahuis nv
2.4 / MEDIALAAN NV
2.4.1 - Structuur en aandeelhouders
2.4.2 - Aanbod Medialaan nv
2.5 / PROXIMUS NV
2.5.1 - Structuur en aandeelhouders
2.5.2 - Aanbod Proximus nv
2.6 / ROULARTA MEDIA GROUP NV
2.6.1 - Structuur en aandeelhouders
2.6.2 - Aanbod Roularta Media Group nv
2.7 / SANOMA MEDIA BELGIUM NV
2.7.1 - Structuur en aandeelhouders
2.7.2 - Aanbod Sanoma Media Belgium nv
2.8 / STUDIO 100 NV
2.8.1 - Structuur en aandeelhouders
2.8.2 - Aanbod Studio 100
2.9 / TELENET GROUP HOLDING NV
2.9.1 - Structuur en aandeelhouders
2.9.2 - Aanbod Telenet bvba
2.10 / VLAAMSE RADIO– EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE (VRT NV)
2.10.1 - Structuur en aandeelhouders
2.10.2 - Aanbod Vlaamse Radio – en Televisieomroeporganisatie
2.11 / CROSSMEDIALITEIT EN VERSTRENGELING VAN HET AANBOD VAN DE VLAAMSE MEDIAGROEPEN
2.11.1 - Crossmedialiteit van het aanbod
2.11.2 - Verstrengeling van de mediagroepen
2.12 / WETTELIJKE FUNCTIEHOUDERS
2.13 / BESLUIT HOOFDSTUK 2
3. INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE
3.1 / INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM
3.1.1 - Radio
3.1.2 - Televisie
3.1.3 - Geschreven pers
3.1.4 - Internet
3.2 / MEDIAGROEPEN
3.2.1 - Analyse op basis van financiële gegevens
3.2.2 - Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen
3.3 / PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN
3.3.1 - Radio en televisie
3.3.2 - Geschreven pers
3.3.3 - Internet
3.3.4 - Prijsevolutie van de advertentieruimte
3.4 / DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT
3.4.1 - Vlaanderen in de wereld
3.4.2 - De wereld in Vlaanderen
3.5 / BESLUIT HOOFDSTUK 3
4. STIMULERING VAN DIVERSITEIT-MOGELIJKE REMEDIËRING EN BELEIDSAANBEVELINGEN
4.1 / RESTRICTIES
4.1.1 - Eigendomsrestricties
4.1.2 - Redactionele onafhankelijkheid/verantwoordlijkheid
4.1.3 - Regulering
4.1.4 - Signaalintegriteit
4.1.5 - Netneutraliteit
4.1.6 - Overschakeling op dab+ als voorwaarde vor verlenging erkenning
4.1.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.2 / TEGENGEWICHT
4.2.1 - Bevordering van Europese en onafhankelijke producties
4.2.2 - Must-carryverplichting, must-offerverplichting en evenementenregeling
4.2.3 - De openbare omroeporganisatie VRT nv
4.2.4 - Fonds Pascal Decroos
4.2.5 - Uitzendingen door derden /levensbeschouwelijk programma
4.2.6 - Ondertitelingsopdracht
4.2.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.3 / ECONOMISCHE TUSSENKOMST
4.3.1 - Mediacademie
4.3.2 - Steun aan de regionale televisieomroeporganisaties
4.3.3 - Stimuleringsregeling van de audiovisuele sector
4.3.4 - Screen Flanders
4.3.5 - Vlaamse projectsteun voor media-initiatieven
4.3.6 - Federale economische maatregelen
4.3.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.4 / TRANSPARANTIE
4.4.1 - Mediaconcentratierapport
4.4.2 - Nazicht van de beheersovereenkomst VRT
4.4.3 - Erkenningen, zendvergunningen en kennisgevingen
4.4.4 - Kenniscentrum voor Cultuur- en Mediaparticipatie, Elektronisch Nieuwsarchief en Mediawijs.Be
4.4.5 - Rapportering over netneutraliteit
4.4.6 - Diamondproject
4.4.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.5 / ORGANISATORISCHE MAATREGELEN
4.5.1 - Oprichting VRM
4.5.2 - Belgische en Europese Mededingingsautoriteit
4.5.3 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.6 / BESLUIT HOOFDSTUK 4
4.6.1 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
5. ALGEMEEN BESLUITEn ligne : http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/over-vrm/rapporten/2017/rapport-mediaconc [...] Format de la ressource électronique : http://www.vlaamseregulatormedia.be/sites/default/files/pdfversions/mediaconcentratierapport_2017_def.pdf Mediaconcentratie in Vlaanderen : rapport 2017 [texte imprimé] / Joris Sels, Editeur scientifique . - [S.l.] : Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media, 2017 . - 299 p. : graph., tabl., couv. ill. en coul. ; 30 cm.
Langues : Néerlandais
Catégories : DOCUMENTATION ORGANES DE REGULATION (SAUF CSA BELGE)
MEDIAS
PERIODIQUES:ANNUAIRESTags : VRM rapport annuel médias radio télévision internet concentration Résumé : Présentation par l'éditeur :
"De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceert het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2017’."
Source : http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/over-vrm/rapporten/2017/rapport-mediaconcentratie-1 (Consulté le 14/02/2019)Note de contenu : INHOUD
1. DE VLAAMSE MEDIASECTOR
1.1 / RADIO
1.1.1 - Contentleveranciers
1.1.2 - Aggregatie: radio-omroeporganisaties
1.1.3 - Distributie: radiosignaaltransmissie
1.2 / TELEVISIE
1.2.1 - Contentleveranciers
1.2.2 - Aggregatie: televisieomroeporganisaties
1.2.3 - Distributie: omroepsignaaltransmissie
1.3 / GESCHREVEN PERS
1.3.1 - Contentleveranciers
1.3.2 - Aggregatie: uitgevers
1.3.3 - Distributie: geschreven pers
1.4 / INTERNET
1.4.1 - Contentleveranciers
1.4.2 - Reclameregies en mediacentrales
1.4.3 - Aggregatie: website-eigenaars
1.4.4 - Distributie vast internet
1.4.5 - Distributie: mobiel internet: distributieplatformen applicaties
1.4.6 - Distributie: mobiel internet: mobiele telefonie aanbieders
1.5 / CONVERGENTIE EN CROSSMEDIALITEIT
1.5.1 - Crossmediale tendensen
1.5.2 - Convergentietendensen
1.6 / BESLUIT HOOFDSTUK 1
2. MEDIAGROEPEN
2.1 / DE PERSGROEP NV
2.1.1- Structuur en aandeelhouders
2.1.2 - Aanbod De Persgroep nv
2.2 / DE VIJVER MEDIA NV
2.2.1 - Structuur en aandeelhouders
2.2.2 - Aanbod De Vijver Media nv
2.3 / MEDIAHUIS NV
2.3.1 - Structuur en aandeelhouders
2.3.2 - Aanbod Mediahuis nv
2.4 / MEDIALAAN NV
2.4.1 - Structuur en aandeelhouders
2.4.2 - Aanbod Medialaan nv
2.5 / PROXIMUS NV
2.5.1 - Structuur en aandeelhouders
2.5.2 - Aanbod Proximus nv
2.6 / ROULARTA MEDIA GROUP NV
2.6.1 - Structuur en aandeelhouders
2.6.2 - Aanbod Roularta Media Group nv
2.7 / SANOMA MEDIA BELGIUM NV
2.7.1 - Structuur en aandeelhouders
2.7.2 - Aanbod Sanoma Media Belgium nv
2.8 / STUDIO 100 NV
2.8.1 - Structuur en aandeelhouders
2.8.2 - Aanbod Studio 100
2.9 / TELENET GROUP HOLDING NV
2.9.1 - Structuur en aandeelhouders
2.9.2 - Aanbod Telenet bvba
2.10 / VLAAMSE RADIO– EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE (VRT NV)
2.10.1 - Structuur en aandeelhouders
2.10.2 - Aanbod Vlaamse Radio – en Televisieomroeporganisatie
2.11 / CROSSMEDIALITEIT EN VERSTRENGELING VAN HET AANBOD VAN DE VLAAMSE MEDIAGROEPEN
2.11.1 - Crossmedialiteit van het aanbod
2.11.2 - Verstrengeling van de mediagroepen
2.12 / WETTELIJKE FUNCTIEHOUDERS
2.13 / BESLUIT HOOFDSTUK 2
3. INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE
3.1 / INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM
3.1.1 - Radio
3.1.2 - Televisie
3.1.3 - Geschreven pers
3.1.4 - Internet
3.2 / MEDIAGROEPEN
3.2.1 - Analyse op basis van financiële gegevens
3.2.2 - Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen
3.3 / PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN
3.3.1 - Radio en televisie
3.3.2 - Geschreven pers
3.3.3 - Internet
3.3.4 - Prijsevolutie van de advertentieruimte
3.4 / DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT
3.4.1 - Vlaanderen in de wereld
3.4.2 - De wereld in Vlaanderen
3.5 / BESLUIT HOOFDSTUK 3
4. STIMULERING VAN DIVERSITEIT-MOGELIJKE REMEDIËRING EN BELEIDSAANBEVELINGEN
4.1 / RESTRICTIES
4.1.1 - Eigendomsrestricties
4.1.2 - Redactionele onafhankelijkheid/verantwoordlijkheid
4.1.3 - Regulering
4.1.4 - Signaalintegriteit
4.1.5 - Netneutraliteit
4.1.6 - Overschakeling op dab+ als voorwaarde vor verlenging erkenning
4.1.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.2 / TEGENGEWICHT
4.2.1 - Bevordering van Europese en onafhankelijke producties
4.2.2 - Must-carryverplichting, must-offerverplichting en evenementenregeling
4.2.3 - De openbare omroeporganisatie VRT nv
4.2.4 - Fonds Pascal Decroos
4.2.5 - Uitzendingen door derden /levensbeschouwelijk programma
4.2.6 - Ondertitelingsopdracht
4.2.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.3 / ECONOMISCHE TUSSENKOMST
4.3.1 - Mediacademie
4.3.2 - Steun aan de regionale televisieomroeporganisaties
4.3.3 - Stimuleringsregeling van de audiovisuele sector
4.3.4 - Screen Flanders
4.3.5 - Vlaamse projectsteun voor media-initiatieven
4.3.6 - Federale economische maatregelen
4.3.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.4 / TRANSPARANTIE
4.4.1 - Mediaconcentratierapport
4.4.2 - Nazicht van de beheersovereenkomst VRT
4.4.3 - Erkenningen, zendvergunningen en kennisgevingen
4.4.4 - Kenniscentrum voor Cultuur- en Mediaparticipatie, Elektronisch Nieuwsarchief en Mediawijs.Be
4.4.5 - Rapportering over netneutraliteit
4.4.6 - Diamondproject
4.4.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.5 / ORGANISATORISCHE MAATREGELEN
4.5.1 - Oprichting VRM
4.5.2 - Belgische en Europese Mededingingsautoriteit
4.5.3 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.6 / BESLUIT HOOFDSTUK 4
4.6.1 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
5. ALGEMEEN BESLUITEn ligne : http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/over-vrm/rapporten/2017/rapport-mediaconc [...] Format de la ressource électronique : http://www.vlaamseregulatormedia.be/sites/default/files/pdfversions/mediaconcentratierapport_2017_def.pdf Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1004101 2 VRM MED Livre Bibliothèque Documentaires Disponible
Titre : Mediaconcentratie in Vlaanderen : rapport 2018 Type de document : texte imprimé Auteurs : Joris Sels, Editeur scientifique Editeur : Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media Année de publication : 2018 Importance : 312 p. Présentation : graph., tabl., couv. ill. en coul. Format : 30 cm Langues : Néerlandais Catégories : DOCUMENTATION ORGANES DE REGULATION (SAUF CSA BELGE)
MEDIAS
PERIODIQUES:ANNUAIRESTags : VRM rapport annuel médias radio télévision internet concentration Résumé : Présentation par l'éditeur :
"Rapport Mediaconcentratie 2018: Mediaconsument heeft amper keuze, Vlaamse mediamarkt volledig in handen van de grote 5.
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceert het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2018’."
Source : http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/over-vrm/rapporten/2018/rapport-mediaconcentratie (Consulté le 19/02/2019)Note de contenu : INHOUD
1. DE VLAAMSE MEDIASECTOR
1.1 / RADIO
1.1.1 - Contentleveranciers
1.1.2 - Aggregatie: radio-omroeporganisaties
1.1.3 - Distributie: radiosignaaltransmissie
1.2 / TELEVISIE
1.2.1 - Contentleveranciers
1.2.2 - Aggregatie: televisieomroeporganisaties
1.2.3 - Distributie: omroepsignaaltransmissie
1.3 / GESCHREVEN PERS
1.3.1 - Contentleveranciers
1.3.2 - Aggregatie: uitgevers
1.3.3 - Distributie: geschreven pers
1.4 / INTERNET
1.4.1 - Contentleveranciers
1.4.2 - Reclameregies en mediacentrales
1.4.3 - Aggregatie: website-eigenaars
1.4.4 - Distributie vast internet
1.4.5 - Distributie: mobiel internet: distributieplatformen applicaties
1.4.6 - Distributie: mobiel internet: mobiele telefonie aanbieders
1.5 / BESLUIT HOOFDSTUK 1
2. MEDIAGROEPEN
2.1 / DE PERSGROEP NV
2.1.1- Structuur en aandeelhouders
2.1.2 - Aanbod De Persgroep nv
2.2 / MEDIAHUIS NV
2.2.1 - Structuur en aandeelhouders
2.2.2 - Aanbod Mediahuis nv
2.3 / PROXIMUS NV
2.3.1 - Structuur en aandeelhouders
2.3.2 - Aanbod Proximus nv
2.4 / ROULARTA MEDIA GROUP NV
2.4.1 - Structuur en aandeelhouders
2.4.2 - Aanbod Roularta Media Group nv
2.5 / STUDIO 100 NV
2.5.1 - Structuur en aandeelhouders
2.5.2 - Aanbod Studio 100
2.6 / TELENET GROUP HOLDING NV
2.6.1 - Structuur en aandeelhouders
2.6.2 - Aanbod Telenet bvba
2.7 / VLAAMSE RADIO– EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE (VRT NV)
2.7.1 - Structuur en aandeelhouders
2.7.2 - Aanbod Vlaamse Radio – en Televisieomroeporganisatie
2.8 / CROSSMEDIALITEIT EN VERSTRENGELING VAN HET AANBOD VAN DE VLAAMSE MEDIAGROEPEN
2.8.1 - Crossmedialiteit van het aanbod
2.8.2 - Verstrengeling van de mediagroepen
2.9 / WETTELIJKE FUNCTIEHOUDERS
2.10 / BESLUIT HOOFDSTUK 2
3. INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE
3.1 / INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM
3.1.1 - Radio
3.1.2 - Televisie
3.1.3 - Geschreven pers
3.1.4 - Internet
3.2 / MEDIAGROEPEN
3.2.1 - Analyse op basis van financiële gegevens
3.2.2 - Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen
3.3 / PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN
3.3.1 - Radio en televisie
3.3.2 - Geschreven pers
3.3.3 - Internet
3.3.4 - Prijsevolutie van de advertentieruimte
3.4 / DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT
3.4.1 - Vlaanderen in de wereld
3.4.2 - De wereld in Vlaanderen
3.5 / ONDERZOEK LOKALE JOURNALISTIEK
3.6 / BESLUIT HOOFDSTUK 3
4. STIMULERING VAN DIVERSITEIT-MOGELIJKE REMEDIËRING EN BELEIDSAANBEVELINGEN
4.1 / RESTRICTIES
4.1.1 - Eigendomsrestricties
4.1.2 - Redactionele onafhankelijkheid/verantwoordlijkheid
4.1.3 - Regulering
4.1.4 - Signaalintegriteit
4.1.5 - Netneutraliteit
4.1.6 - Overschakeling op dab+ als voorwaarde vor verlenging erkenning
4.1.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.2 / TEGENGEWICHT
4.2.1 - Bevordering van Europese en onafhankelijke producties
4.2.2 - Must-carryverplichting, must-offerverplichting en evenementenregeling
4.2.3 - De openbare omroeporganisatie VRT nv
4.2.4 - Fonds Pascal Decroos
4.2.5 - Vlaams Journalistiek Fonds
4.2.6 - Uitzendingen door derden /levensbeschouwelijk programma
4.2.7 - Ondertitelingsopdracht
4.2.8 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.3 / ECONOMISCHE TUSSENKOMST
4.3.1 - Mediacademie
4.3.2 - Steun aan de regionale televisieomroeporganisaties
4.3.3 - Stimuleringsregeling van de audiovisuele sector
4.3.4 - Screen Flanders
4.3.5 - Vlaamse projectsteun voor media-initiatieven
4.3.6 - Federale economische maatregelen
4.3.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.4 / TRANSPARANTIE
4.4.1 - Mediaconcentratierapport
4.4.2 - Nazicht van de beheersovereenkomst VRT
4.4.3 - Erkenningen, zendvergunningen en kennisgevingen
4.4.4 - Kenniscentrum voor Cultuur- en Mediaparticipatie, Elektronisch Nieuwsarchief en Mediawijs.Be
4.4.5 - Rapportering over netneutraliteit
4.4.6 - Diamondproject
4.4.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.5 / ORGANISATORISCHE MAATREGELEN
4.5.1 - Oprichting VRM
4.5.2 - Belgische en Europese Mededingingsautoriteit
4.6 / BESLUIT HOOFDSTUK 4
4.6.1 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
5. ALGEMEEN BESLUITEn ligne : http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/over-vrm/rapporten/2018/rapport-mediaconc [...] Format de la ressource électronique : http://vlaamseregulatormedia.be/sites/default/files/pdfversions/mediaconcentratierapport_2018_def_0.pdf Mediaconcentratie in Vlaanderen : rapport 2018 [texte imprimé] / Joris Sels, Editeur scientifique . - [S.l.] : Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media, 2018 . - 312 p. : graph., tabl., couv. ill. en coul. ; 30 cm.
Langues : Néerlandais
Catégories : DOCUMENTATION ORGANES DE REGULATION (SAUF CSA BELGE)
MEDIAS
PERIODIQUES:ANNUAIRESTags : VRM rapport annuel médias radio télévision internet concentration Résumé : Présentation par l'éditeur :
"Rapport Mediaconcentratie 2018: Mediaconsument heeft amper keuze, Vlaamse mediamarkt volledig in handen van de grote 5.
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceert het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2018’."
Source : http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/over-vrm/rapporten/2018/rapport-mediaconcentratie (Consulté le 19/02/2019)Note de contenu : INHOUD
1. DE VLAAMSE MEDIASECTOR
1.1 / RADIO
1.1.1 - Contentleveranciers
1.1.2 - Aggregatie: radio-omroeporganisaties
1.1.3 - Distributie: radiosignaaltransmissie
1.2 / TELEVISIE
1.2.1 - Contentleveranciers
1.2.2 - Aggregatie: televisieomroeporganisaties
1.2.3 - Distributie: omroepsignaaltransmissie
1.3 / GESCHREVEN PERS
1.3.1 - Contentleveranciers
1.3.2 - Aggregatie: uitgevers
1.3.3 - Distributie: geschreven pers
1.4 / INTERNET
1.4.1 - Contentleveranciers
1.4.2 - Reclameregies en mediacentrales
1.4.3 - Aggregatie: website-eigenaars
1.4.4 - Distributie vast internet
1.4.5 - Distributie: mobiel internet: distributieplatformen applicaties
1.4.6 - Distributie: mobiel internet: mobiele telefonie aanbieders
1.5 / BESLUIT HOOFDSTUK 1
2. MEDIAGROEPEN
2.1 / DE PERSGROEP NV
2.1.1- Structuur en aandeelhouders
2.1.2 - Aanbod De Persgroep nv
2.2 / MEDIAHUIS NV
2.2.1 - Structuur en aandeelhouders
2.2.2 - Aanbod Mediahuis nv
2.3 / PROXIMUS NV
2.3.1 - Structuur en aandeelhouders
2.3.2 - Aanbod Proximus nv
2.4 / ROULARTA MEDIA GROUP NV
2.4.1 - Structuur en aandeelhouders
2.4.2 - Aanbod Roularta Media Group nv
2.5 / STUDIO 100 NV
2.5.1 - Structuur en aandeelhouders
2.5.2 - Aanbod Studio 100
2.6 / TELENET GROUP HOLDING NV
2.6.1 - Structuur en aandeelhouders
2.6.2 - Aanbod Telenet bvba
2.7 / VLAAMSE RADIO– EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE (VRT NV)
2.7.1 - Structuur en aandeelhouders
2.7.2 - Aanbod Vlaamse Radio – en Televisieomroeporganisatie
2.8 / CROSSMEDIALITEIT EN VERSTRENGELING VAN HET AANBOD VAN DE VLAAMSE MEDIAGROEPEN
2.8.1 - Crossmedialiteit van het aanbod
2.8.2 - Verstrengeling van de mediagroepen
2.9 / WETTELIJKE FUNCTIEHOUDERS
2.10 / BESLUIT HOOFDSTUK 2
3. INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE
3.1 / INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM
3.1.1 - Radio
3.1.2 - Televisie
3.1.3 - Geschreven pers
3.1.4 - Internet
3.2 / MEDIAGROEPEN
3.2.1 - Analyse op basis van financiële gegevens
3.2.2 - Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen
3.3 / PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN
3.3.1 - Radio en televisie
3.3.2 - Geschreven pers
3.3.3 - Internet
3.3.4 - Prijsevolutie van de advertentieruimte
3.4 / DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT
3.4.1 - Vlaanderen in de wereld
3.4.2 - De wereld in Vlaanderen
3.5 / ONDERZOEK LOKALE JOURNALISTIEK
3.6 / BESLUIT HOOFDSTUK 3
4. STIMULERING VAN DIVERSITEIT-MOGELIJKE REMEDIËRING EN BELEIDSAANBEVELINGEN
4.1 / RESTRICTIES
4.1.1 - Eigendomsrestricties
4.1.2 - Redactionele onafhankelijkheid/verantwoordlijkheid
4.1.3 - Regulering
4.1.4 - Signaalintegriteit
4.1.5 - Netneutraliteit
4.1.6 - Overschakeling op dab+ als voorwaarde vor verlenging erkenning
4.1.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.2 / TEGENGEWICHT
4.2.1 - Bevordering van Europese en onafhankelijke producties
4.2.2 - Must-carryverplichting, must-offerverplichting en evenementenregeling
4.2.3 - De openbare omroeporganisatie VRT nv
4.2.4 - Fonds Pascal Decroos
4.2.5 - Vlaams Journalistiek Fonds
4.2.6 - Uitzendingen door derden /levensbeschouwelijk programma
4.2.7 - Ondertitelingsopdracht
4.2.8 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.3 / ECONOMISCHE TUSSENKOMST
4.3.1 - Mediacademie
4.3.2 - Steun aan de regionale televisieomroeporganisaties
4.3.3 - Stimuleringsregeling van de audiovisuele sector
4.3.4 - Screen Flanders
4.3.5 - Vlaamse projectsteun voor media-initiatieven
4.3.6 - Federale economische maatregelen
4.3.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.4 / TRANSPARANTIE
4.4.1 - Mediaconcentratierapport
4.4.2 - Nazicht van de beheersovereenkomst VRT
4.4.3 - Erkenningen, zendvergunningen en kennisgevingen
4.4.4 - Kenniscentrum voor Cultuur- en Mediaparticipatie, Elektronisch Nieuwsarchief en Mediawijs.Be
4.4.5 - Rapportering over netneutraliteit
4.4.6 - Diamondproject
4.4.7 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
4.5 / ORGANISATORISCHE MAATREGELEN
4.5.1 - Oprichting VRM
4.5.2 - Belgische en Europese Mededingingsautoriteit
4.6 / BESLUIT HOOFDSTUK 4
4.6.1 - Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen
5. ALGEMEEN BESLUITEn ligne : http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/over-vrm/rapporten/2018/rapport-mediaconc [...] Format de la ressource électronique : http://vlaamseregulatormedia.be/sites/default/files/pdfversions/mediaconcentratierapport_2018_def_0.pdf Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1004111 2 VRM MED Livre Bibliothèque Documentaires Disponible
Titre : Mediaconcentratie in Vlaanderen : Rapport 2020 Type de document : texte imprimé Auteurs : Joris Sels, Editeur scientifique Editeur : Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media Année de publication : 2020 Importance : 358 p Langues : Néerlandais Catégories : MEDIAS
PERIODIQUES:ANNUAIRESTags : VRM rapport annuel médias radio télévision internet concentration Index. décimale : 011.37 médias visuels et audiovisuels Résumé : Présentation par l'éditeur :
"De algemene conclusie van het rapport 2020 is dat:
Het coronavirus en -pandemie domineerden het jaar 2020. Het afgelopen jaar heeft de Vlaming massaal meer (Vlaamse) media geconsumeerd. De advertentiemarkt volgde echter niet, zelfs integendeel. Het afgelopen jaar daalden de advertentie-inkomsten significant. Adverteerders stelden hun reclamecampagnes uit om te besparen op hun mediabestedingen. Dit tegengestelde fenomeen wordt aangeduid als coronaparadox. Voornamelijk kleine, lokale en regionale spelers kregen het hierdoor moeilijk.
Vlaamse mediagroepen werken volop samen tegen internationale bedrijven.Streamz en buitenlandse overnames moeten een antwoord bieden op deze internationale grootmachten.
Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80% tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen, namelijk: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en Telenet (met dochteronderneming De Vijver Media). Door deze aggregatie wordt het meten van concentratie in afzonderlijke mediasegmenten moeilijker. We refereren daarom in het rapport naar extern onderzoek dat mediaconcentratie naast de economische invalshoek ook vanuit inhoudelijke hoek bestudeert.
Belangrijkste conclusies per mediasoort:
Radio:
Digitaal luisteren breekt verder door. In combinatie met het groter bereik van netwerkradio's is de concentratie in de radiomarkt op zenderniveau gedaald tot op het laagste niveau. De concentratie op mediagroep blijft echter sterk geconcentreerd. Dit komt door de sterke positie van de openbare omroep.
Televisie:
In september werden twee nieuwe betalende streamingsplatformen beschikbaar. Op 14 september verscheen Streamz, een samenwerking tussen Telenet, DPG Media en VRT. Een dag later bood Proximus het reeds bestaande platform Disney+ aan aan haar klanten.
Digitale plaftormen zoals VRT NU en VTMGO steken de websites van individuele omroepen zo goed als volledig voorbij. Dit is slecht nieuws voor SBS dat (nog) geen eigen digitaal plaftorm ter beschikking heeft.
In 2020 wordt teruggegrepen naar het sterkste omroepmerk. Daarrond worden dan verschillende zenders gebouwd. Zo heroriënteert DPG Media zijn zenders tot VTM, VTM2, VTM3 en VTM4. In 2021 zal SBS een nieuwe zender lanceren, Play Zeven. De andere zenders van de groep worden dan geheroriënteerd tot Play Vier, Play Vijf en Play Zes.
Geschreven pers:
In de Vlaamse krantenmarkt blijven redactionele websites van kranten sterk inzetten op convergentie, digitalisering en video. Zo liet DPG Media de nieuwswebsite VTMNieuws opgaan in HLN.be en lanceerde het bedrijf het eerste Vlaamse non-stop live videonieuwskanaal HLN Live.
Voor het eerst werden de bezoekcijfers van nieuwsapp in kaart gebracht door het CIM. Het Laatste Nieuws steekt met kop en schouders uit boven de concurrentie. Het haalt bezoekcijfers die vier keer zo hoog liggen als de tweede in de stand, Het Nieuwsblad.
Online:
De VRM voerde voor het eerst een onderzoek uit naar het weglekken van de advertentie-investeringen naar buitenlandse bedrijven. Uit dit onderzoek blijkt dat het hier over zeer aanzienlijke bedragen gaat.
Internationaal wordt de posities van gatekeepers steeds vaker aangevochten. Voorbeelden hiervan zijn de rechtszaak tussen Epic Games (Fortnite) en Apple en de 'Coalition for App Fairness'.
Source : https://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/mediaconcentratie (Consulté le 9/2/2021)Note de contenu : INHOUD
WOORD VOORAF 5
INLEIDING 7
1. DE VLAAMSE MEDIASECTOR 11
1.1 RADIO 12
1.1.1 Contentleveranciers 13
1.1.2 Aggregatie: radio-omroeporganisaties 15
1.1.3 Distributie: radiosignaaltransmissie 24
1.2 TELEVISIE 28
1.2.1 Contentleveranciers 30
1.2.2 Aggregatie: televisieomroeporganisaties 37
1.2.3 Distributie: omroepsignaaltransmissie 45
1.3 GESCHREVEN PERS 57
1.3.1 Contentleveranciers 58
1.3.2 Aggregatie: uitgevers 65
1.3.3 Distributie: geschreven pers 75
1.4 INTERNET 78
1.4.1 Contentleveranciers 80
1.4.2 Reclameregies en mediacentrales 82
1.4.3 Aggregatie: website-eigenaars 86
1.4.4 Distributie vast internet 94
1.4.5 Distributie: mobiel internet: distributieplatformen applicaties 98
1.4.6 Distributie: mobiel internet: mobiele telefonie aanbieders 101
1.5 BESLUIT HOOFDSTUK 1 105
2. MEDIAGROEPEN 113
2.1 DPG MEDIA GROUP NV 115
2.1.1 Structuur en aandeelhouders 115
2.1.2 Aanbod DPG Media Group nv 117
2.2 MEDIAHUIS NV 124
2.2.1 Structuur en aandeelhouders 124
2.2.2 Aanbod Mediahuis nv 128
2.3 PROXIMUS NV 133
2.3.1 Structuur en aandeelhouders 133
2.3.2 Aanbod Proximus nv 135
2.4 ROULARTA MEDIA GROUP NV 138
2.4.1 Structuur en aandeelhouders 138
2.4.2 Aanbod Roularta Media Group nv 142
2.5 STUDIO 100 NV 149
2.5.1 Structuur en aandeelhouders 149
2.5.2 Aanbod Studio 100 150
2.6 TELENET GROUP HOLDING NV 153
2.6.1 Structuur en aandeelhouders 153
2.6.2 Aanbod Telenet bvba 155
2.7 VLAAMSE RADIO– EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE (VRT NV) 160
2.7.1 Structuur en aandeelhouders 160
2.7.2 Aanbod Vlaamse Radio – en Televisieomroeporganisatie 161
2.8 CROSSMEDIALITEIT EN VERSTRENGELING VAN HET AANBOD VAN DE
VLAAMSE MEDIAGROEPEN 166
2.8.1 Crossmedialiteit van het aanbod 166
2.8.2 Verstrengeling van de mediagroepen 166
2.9 WETTELIJKE FUNCTIEHOUDERS 170
2.10 BESLUIT HOOFDSTUK 2 171
3. INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE 175
3.1 INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM 175
3.1.1 Radio 177
3.1.2 Televisie 187
3.1.3 Geschreven pers 213
3.1.4 Internet 240
3.2 MEDIAGROEPEN 250
3.2.1 Analyse op basis van financiële gegevens 250
3.2.2 Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen 251
3.3 PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN 253
3.3.1 Radio en televisie 253
3.3.2 Geschreven pers 255
3.3.3 Internet 256
3.3.4 Prijsevolutie van de advertentieruimte 258
3.4 DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT 261
3.4.1 Vlaanderen in de wereld 261
3.4.2 De wereld in Vlaanderen 264
3.5 ONDERZOEK LOKALE JOURNALISTIEK 268
3.6 BESLUIT HOOFDSTUK 3 270
4. STIMULERING VAN DIVERSITEIT-MOGELIJKE REMEDIËRING
EN BELEIDSAANBEVELINGEN 279
4.1 RESTRICTIES 280
4.1.1 Eigendomsrestricties 280
4.1.2 Redactionele onafhankelijkheid/verantwoordelijkheid 280
4.1.3 Regulering 281
4.1.4 Signaalintegriteit 283
4.1.5 Netneutraliteit 283
4.1.6 Overschakeling op DAB+ als voorwaarde voor verlenging erkenning 283
4.1.7 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19 284
4.1.8 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 284
4.2 TEGENGEWICHT 289
4.2.1 Bevordering van Europese en onafhankelijke producties 289
4.2.2 Must-carryverplichting, must-offerverplichting en evenementenregeling 289
4.2.3 De openbare omroeporganisatie VRT nv 291
4.2.4 Fonds Pascal Decroos 293
4.2.5 Vlaams Journalistiek Fonds 293
4.2.6 Uitzendingen door derden/levensbeschouwelijk programma 293
4.2.7 Ondertitelingsopdracht 294
4.2.8 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 295
4.3 ECONOMISCHE TUSSENKOMST 298
4.3.1 Steun aan de regionale televisieomroeporganisaties 298
4.3.2 Stimuleringsregeling van de audiovisuele sector 299
4.3.3 Screen Flanders 299
4.3.4 Federale economische maatregelen 300
4.3.5 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19 300
4.3.6 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 302
4.4 TRANSPARANTIE 303
4.4.1 Mediaconcentratierapport 303
4.4.2 Nazicht van de beheersovereenkomst VRT 303
4.4.3 Erkenningen, zendvergunningen en kennisgevingen 303
4.4.4 Kenniscentrum voor Cultuur- en Mediaparticipatie, Elektronisch Nieuwsarchief en
Mediawijs.Be 305
4.4.5 Rapportering over netneutraliteit 305
4.4.6 Academische initiatieven rond mediadiversiteit 306
4.4.7 Actie tegen fake news 307
4.4.8 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19 308
4.4.9 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 308
4.5 ORGANISATORISCHE MAATREGELEN 311
4.5.1 Oprichting VRM 311
4.5.2 Belgische en Europese Mededingingsautoriteit 312
4.5.3 Journalistenloket 312
4.5.4 Uitbreidingsmogelijkheden 313
4.6 BESLUIT HOOFDSTUK 4 314
4.6.1 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 317
5. ALGEMEEN BESLUIT 323
5.1 De Vlaamse mediasector 323
5.2 Mediagroepen in Vlaanderen 326
5.3 Informatie over mediaconcentratie 327
5.4 Stimulering van diversiteit: mogelijke remediëring en
beleidsaanbevelingen 330
FIGURENLIJST 336
TABELLENLIJST 338
INFOFRAGMENTEN 340
BIBLIOGRAFIE 341En ligne : https://www.vlaamseregulatormedia.be/sites/default/files/styles/slider_image/pub [...] Mediaconcentratie in Vlaanderen : Rapport 2020 [texte imprimé] / Joris Sels, Editeur scientifique . - [S.l.] : Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media, 2020 . - 358 p.
Langues : Néerlandais
Catégories : MEDIAS
PERIODIQUES:ANNUAIRESTags : VRM rapport annuel médias radio télévision internet concentration Index. décimale : 011.37 médias visuels et audiovisuels Résumé : Présentation par l'éditeur :
"De algemene conclusie van het rapport 2020 is dat:
Het coronavirus en -pandemie domineerden het jaar 2020. Het afgelopen jaar heeft de Vlaming massaal meer (Vlaamse) media geconsumeerd. De advertentiemarkt volgde echter niet, zelfs integendeel. Het afgelopen jaar daalden de advertentie-inkomsten significant. Adverteerders stelden hun reclamecampagnes uit om te besparen op hun mediabestedingen. Dit tegengestelde fenomeen wordt aangeduid als coronaparadox. Voornamelijk kleine, lokale en regionale spelers kregen het hierdoor moeilijk.
Vlaamse mediagroepen werken volop samen tegen internationale bedrijven.Streamz en buitenlandse overnames moeten een antwoord bieden op deze internationale grootmachten.
Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80% tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen, namelijk: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en Telenet (met dochteronderneming De Vijver Media). Door deze aggregatie wordt het meten van concentratie in afzonderlijke mediasegmenten moeilijker. We refereren daarom in het rapport naar extern onderzoek dat mediaconcentratie naast de economische invalshoek ook vanuit inhoudelijke hoek bestudeert.
Belangrijkste conclusies per mediasoort:
Radio:
Digitaal luisteren breekt verder door. In combinatie met het groter bereik van netwerkradio's is de concentratie in de radiomarkt op zenderniveau gedaald tot op het laagste niveau. De concentratie op mediagroep blijft echter sterk geconcentreerd. Dit komt door de sterke positie van de openbare omroep.
Televisie:
In september werden twee nieuwe betalende streamingsplatformen beschikbaar. Op 14 september verscheen Streamz, een samenwerking tussen Telenet, DPG Media en VRT. Een dag later bood Proximus het reeds bestaande platform Disney+ aan aan haar klanten.
Digitale plaftormen zoals VRT NU en VTMGO steken de websites van individuele omroepen zo goed als volledig voorbij. Dit is slecht nieuws voor SBS dat (nog) geen eigen digitaal plaftorm ter beschikking heeft.
In 2020 wordt teruggegrepen naar het sterkste omroepmerk. Daarrond worden dan verschillende zenders gebouwd. Zo heroriënteert DPG Media zijn zenders tot VTM, VTM2, VTM3 en VTM4. In 2021 zal SBS een nieuwe zender lanceren, Play Zeven. De andere zenders van de groep worden dan geheroriënteerd tot Play Vier, Play Vijf en Play Zes.
Geschreven pers:
In de Vlaamse krantenmarkt blijven redactionele websites van kranten sterk inzetten op convergentie, digitalisering en video. Zo liet DPG Media de nieuwswebsite VTMNieuws opgaan in HLN.be en lanceerde het bedrijf het eerste Vlaamse non-stop live videonieuwskanaal HLN Live.
Voor het eerst werden de bezoekcijfers van nieuwsapp in kaart gebracht door het CIM. Het Laatste Nieuws steekt met kop en schouders uit boven de concurrentie. Het haalt bezoekcijfers die vier keer zo hoog liggen als de tweede in de stand, Het Nieuwsblad.
Online:
De VRM voerde voor het eerst een onderzoek uit naar het weglekken van de advertentie-investeringen naar buitenlandse bedrijven. Uit dit onderzoek blijkt dat het hier over zeer aanzienlijke bedragen gaat.
Internationaal wordt de posities van gatekeepers steeds vaker aangevochten. Voorbeelden hiervan zijn de rechtszaak tussen Epic Games (Fortnite) en Apple en de 'Coalition for App Fairness'.
Source : https://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/mediaconcentratie (Consulté le 9/2/2021)Note de contenu : INHOUD
WOORD VOORAF 5
INLEIDING 7
1. DE VLAAMSE MEDIASECTOR 11
1.1 RADIO 12
1.1.1 Contentleveranciers 13
1.1.2 Aggregatie: radio-omroeporganisaties 15
1.1.3 Distributie: radiosignaaltransmissie 24
1.2 TELEVISIE 28
1.2.1 Contentleveranciers 30
1.2.2 Aggregatie: televisieomroeporganisaties 37
1.2.3 Distributie: omroepsignaaltransmissie 45
1.3 GESCHREVEN PERS 57
1.3.1 Contentleveranciers 58
1.3.2 Aggregatie: uitgevers 65
1.3.3 Distributie: geschreven pers 75
1.4 INTERNET 78
1.4.1 Contentleveranciers 80
1.4.2 Reclameregies en mediacentrales 82
1.4.3 Aggregatie: website-eigenaars 86
1.4.4 Distributie vast internet 94
1.4.5 Distributie: mobiel internet: distributieplatformen applicaties 98
1.4.6 Distributie: mobiel internet: mobiele telefonie aanbieders 101
1.5 BESLUIT HOOFDSTUK 1 105
2. MEDIAGROEPEN 113
2.1 DPG MEDIA GROUP NV 115
2.1.1 Structuur en aandeelhouders 115
2.1.2 Aanbod DPG Media Group nv 117
2.2 MEDIAHUIS NV 124
2.2.1 Structuur en aandeelhouders 124
2.2.2 Aanbod Mediahuis nv 128
2.3 PROXIMUS NV 133
2.3.1 Structuur en aandeelhouders 133
2.3.2 Aanbod Proximus nv 135
2.4 ROULARTA MEDIA GROUP NV 138
2.4.1 Structuur en aandeelhouders 138
2.4.2 Aanbod Roularta Media Group nv 142
2.5 STUDIO 100 NV 149
2.5.1 Structuur en aandeelhouders 149
2.5.2 Aanbod Studio 100 150
2.6 TELENET GROUP HOLDING NV 153
2.6.1 Structuur en aandeelhouders 153
2.6.2 Aanbod Telenet bvba 155
2.7 VLAAMSE RADIO– EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE (VRT NV) 160
2.7.1 Structuur en aandeelhouders 160
2.7.2 Aanbod Vlaamse Radio – en Televisieomroeporganisatie 161
2.8 CROSSMEDIALITEIT EN VERSTRENGELING VAN HET AANBOD VAN DE
VLAAMSE MEDIAGROEPEN 166
2.8.1 Crossmedialiteit van het aanbod 166
2.8.2 Verstrengeling van de mediagroepen 166
2.9 WETTELIJKE FUNCTIEHOUDERS 170
2.10 BESLUIT HOOFDSTUK 2 171
3. INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE 175
3.1 INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM 175
3.1.1 Radio 177
3.1.2 Televisie 187
3.1.3 Geschreven pers 213
3.1.4 Internet 240
3.2 MEDIAGROEPEN 250
3.2.1 Analyse op basis van financiële gegevens 250
3.2.2 Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen 251
3.3 PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN 253
3.3.1 Radio en televisie 253
3.3.2 Geschreven pers 255
3.3.3 Internet 256
3.3.4 Prijsevolutie van de advertentieruimte 258
3.4 DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT 261
3.4.1 Vlaanderen in de wereld 261
3.4.2 De wereld in Vlaanderen 264
3.5 ONDERZOEK LOKALE JOURNALISTIEK 268
3.6 BESLUIT HOOFDSTUK 3 270
4. STIMULERING VAN DIVERSITEIT-MOGELIJKE REMEDIËRING
EN BELEIDSAANBEVELINGEN 279
4.1 RESTRICTIES 280
4.1.1 Eigendomsrestricties 280
4.1.2 Redactionele onafhankelijkheid/verantwoordelijkheid 280
4.1.3 Regulering 281
4.1.4 Signaalintegriteit 283
4.1.5 Netneutraliteit 283
4.1.6 Overschakeling op DAB+ als voorwaarde voor verlenging erkenning 283
4.1.7 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19 284
4.1.8 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 284
4.2 TEGENGEWICHT 289
4.2.1 Bevordering van Europese en onafhankelijke producties 289
4.2.2 Must-carryverplichting, must-offerverplichting en evenementenregeling 289
4.2.3 De openbare omroeporganisatie VRT nv 291
4.2.4 Fonds Pascal Decroos 293
4.2.5 Vlaams Journalistiek Fonds 293
4.2.6 Uitzendingen door derden/levensbeschouwelijk programma 293
4.2.7 Ondertitelingsopdracht 294
4.2.8 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 295
4.3 ECONOMISCHE TUSSENKOMST 298
4.3.1 Steun aan de regionale televisieomroeporganisaties 298
4.3.2 Stimuleringsregeling van de audiovisuele sector 299
4.3.3 Screen Flanders 299
4.3.4 Federale economische maatregelen 300
4.3.5 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19 300
4.3.6 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 302
4.4 TRANSPARANTIE 303
4.4.1 Mediaconcentratierapport 303
4.4.2 Nazicht van de beheersovereenkomst VRT 303
4.4.3 Erkenningen, zendvergunningen en kennisgevingen 303
4.4.4 Kenniscentrum voor Cultuur- en Mediaparticipatie, Elektronisch Nieuwsarchief en
Mediawijs.Be 305
4.4.5 Rapportering over netneutraliteit 305
4.4.6 Academische initiatieven rond mediadiversiteit 306
4.4.7 Actie tegen fake news 307
4.4.8 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19 308
4.4.9 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 308
4.5 ORGANISATORISCHE MAATREGELEN 311
4.5.1 Oprichting VRM 311
4.5.2 Belgische en Europese Mededingingsautoriteit 312
4.5.3 Journalistenloket 312
4.5.4 Uitbreidingsmogelijkheden 313
4.6 BESLUIT HOOFDSTUK 4 314
4.6.1 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 317
5. ALGEMEEN BESLUIT 323
5.1 De Vlaamse mediasector 323
5.2 Mediagroepen in Vlaanderen 326
5.3 Informatie over mediaconcentratie 327
5.4 Stimulering van diversiteit: mogelijke remediëring en
beleidsaanbevelingen 330
FIGURENLIJST 336
TABELLENLIJST 338
INFOFRAGMENTEN 340
BIBLIOGRAFIE 341En ligne : https://www.vlaamseregulatormedia.be/sites/default/files/styles/slider_image/pub [...] PermalinkPermalinkMédias de service public : la régulation comme miroir ? (Face à face) / Paul-Eric Mosseray in Régulation, 47 (Janvier-Février-Mars 2011)
PermalinkPermalinkPermalink