Titre : | Mediaconcentratie in Vlaanderen - Rapport 2012 | Type de document : | document électronique | Auteurs : | Eric Brewaeys, Editeur scientifique | Editeur : | Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media | Année de publication : | 2013 | Importance : | 228 p. | Langues : | Néerlandais | Catégories : | MEDIAS PERIODIQUES:ANNUAIRES
| Tags : | Flandre médias presse écrite télévision radio internet concentration rapport statistiques | Index. décimale : | 011.37 médias visuels et audiovisuels | Résumé : | "(...) De algemene conclusie van het rapport 2012 is dat :
De Vlaamse mediasector wordt "in zijn totaliteit" niet gedomineerd door een specifieke mediagroep, toch bestaan binnen verschilende deelmarkten hoge concentratievormen.
De vele bewegingen en veranderingen in 2012 hebben de bestaande mediaconcentratie niet doen toenemen.
In de Vlaamse mediasector steken convergentie en crossmedialiteit steeds vaker de kop op. Eenzelfde media-inhoud wordt via verschillende kanalen tot bij de consument gebracht. Meer en meer vervagen zo de grenzen tussen de verschillende mediavormen en ontstaan er mengvormen.
De onderlinge verhouding tussen de mediagroepen is gewijzigd. Zo ontwikkelde De Vijver Media zich tot een volwaardige mediagroep met een divers aanbod. Alfacam kreeg dan weer te maken met een moeilijk financieel jaar wat impact had op de activiteiten van de groep. Maar hoewel de verschillende mediagroepen elkaar beconcurreren vinden ze elkaar ook voor verschillende vormen van samenwerking (dit leidt tot vergaande verstrengeling van de mediagroepen).
Met betrekking tot de toenemende mate van convergentie en crossmedialiteit stelt de VRM dat de huidige regelgeving niet volledig toepasbaar is voor deze nieuwe media. Eveneens merkt de VRM op dat door het gebruik van nieuw technologieën (o.a. sociale media, interactieve digitale televisie, …) de gebruiker, dan niet bewust, veel persoonlijke informatie vrijgeeft. Wanneer deze informatie verzameld wordt, heeft deze potentieel een zeer grote waarde (o.a. commercieel). De VRM vraagt de overheid dan ook om waakzaam te zijn over de manier waarop deze informatie toegankelijk wordt gemaakt. (...)"
Source : http://www.vrmrapporten.be/rapporten/mediaconcentratie-2012 (Consulté le 23/07/2013) | Note de contenu : | INHOUDSTAFEL
Woord Vooraf
INLEIDING
1 / DE VLAAMSE MEDIASECTOR
1.1 RADIO
1.1.1 Contentleveranciers
1.1.2 Aggregatie: radio-omroeporganisaties
1.1.3 Distributie: radiosignaaltransmissie
1.2 TELEVISIE
1.2.1 Contentleveranciers
1.2.2 Aggregatie: televisieomroeporganisaties
1.2.3 Distributie: omroepsignaaltransmissie
1.3 GESCHREVEN PERS
1.3.1 Contentleveranciers
1.3.2 Aggregatie: uitgevers
1.3.3 Distributie: geschreven pers 1.4 INTERNET
1.4.1 Contentleveranciers
1.4.2 Reclameregies en mediacentrales
1.4.3 Aggregatie: website-eigenaars
1.4.4 Distributie vast internet : internet service provider, netwerkbeheerder,
internet accesprovider
1.4.5 Distributie : mobiel internet: distributieplatformen applicaties
1.4.6 Distributie : mobiel internet : mobiele telefonie aanbieders
1.5 CONVERGENTIE EN CROSSMEDIALITEIT
1.5.1 Crossmediale tendensen
1.5.2 Convergentietendensen
1.6 BESLUIT HOOFDSTUK 1
2 / MEDIAGROEPEN IN VLAANDEREN
2.1 BELGACOM
2.1.1 Structuur en aandeelhouders
2.1.2 Aanbod belgacom
2.2 CONCENTRA
2.2.1 Structuur en aandeelhouders
2.2.2 Aanbod concentra
2.3 CORELIO
2.3.1 Structuur en aandeelhouders
2.3.2 Aanbod corelio
2.4 DE PERSGROEP
2.4.1 Structuur en aandeelhouders
2.4.2 Aanbod de persgroep
2.5 DE VIJVER MEDIA
2.5.1 Structuur en aandeelhouders
2.5.2 Aanbod de vijver media
2.6 MOBISTAR
2.6.1 Structuur en aandeelhouders
2.6.2 Aanbod mobistar
2.7 ROULARTA MEDIA GROUP
2.7.1 Structuur en aandeelhouders
2.7.2 Aanbod roularta media group
2.8 SANOMA MAGAZINES BELGIUM
2.8.1 Structuur en aandeelhouders
2.8.2 Aanbod sanoma
2.9 TELENET
2.9.1 Structuur en aandeelhouders
2.9.2 Aanbod telenet
2.10 THINK MEDIA
2.10.1 Structuur en aandeelhouders
2.10.2 Aanbod think media
2.11 VLAAMSE MEDIA MAATSCHAPPIJ (VMMA)
2.11.1 Structuur en aandeelhouders
2.11.2 Aanbod vlaamse media maatschappij
2.12 VLAAMSE RADIO– EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE (VRT)
2.12.1 Structuur en aandeelhouders
2.12.2 Aanbod vlaamse radio – en televisieomroeporganisatie nv
2.13 CROSSMEDIALITEIT EN VERSTRENGELING VAN HET AANBOD VAN DE VLAAMSE MEDIAGROEPEN
2.13.1 Crossmedialiteit van het aanbod
2.13.2 Verstrengeling van de mediagroepen
2.14 BESLUIT HOOFDSTUK 2
3 / INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE3.1 INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM
3.1.1 Radio
3.1.2 Televisie
3.2 Geschreven pers
3.2.2 Internet
3.2.3 Mobiel internet
3.3 MEDIAGROEPEN
3.3.1 Analyse op basis van financiële gegevens
3.3.2 Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen
3.4 PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN
3.4.1 Radio
3.4.2 Tv
3.4.3 Internet
3.4.4 Prijsevolutie van de advertentieruimte
3.5 DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT
3
3.5.1 Vlaanderen in de wereld
3.5.2 De wereld in vlaanderen
3.6 BESLUIT HOOFSTUK 3
4 ALGEMEEN BESLUIT EN BELEIDSAANBEVELINGEN
Bibliografie
| En ligne : | http://www.vrmrapporten.be/rapporten/mediaconcentratie-2012 |
Mediaconcentratie in Vlaanderen - Rapport 2012 [document électronique] / Eric Brewaeys, Editeur scientifique . - [S.l.] : Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media, 2013 . - 228 p. Langues : Néerlandais Catégories : | MEDIAS PERIODIQUES:ANNUAIRES
| Tags : | Flandre médias presse écrite télévision radio internet concentration rapport statistiques | Index. décimale : | 011.37 médias visuels et audiovisuels | Résumé : | "(...) De algemene conclusie van het rapport 2012 is dat :
De Vlaamse mediasector wordt "in zijn totaliteit" niet gedomineerd door een specifieke mediagroep, toch bestaan binnen verschilende deelmarkten hoge concentratievormen.
De vele bewegingen en veranderingen in 2012 hebben de bestaande mediaconcentratie niet doen toenemen.
In de Vlaamse mediasector steken convergentie en crossmedialiteit steeds vaker de kop op. Eenzelfde media-inhoud wordt via verschillende kanalen tot bij de consument gebracht. Meer en meer vervagen zo de grenzen tussen de verschillende mediavormen en ontstaan er mengvormen.
De onderlinge verhouding tussen de mediagroepen is gewijzigd. Zo ontwikkelde De Vijver Media zich tot een volwaardige mediagroep met een divers aanbod. Alfacam kreeg dan weer te maken met een moeilijk financieel jaar wat impact had op de activiteiten van de groep. Maar hoewel de verschillende mediagroepen elkaar beconcurreren vinden ze elkaar ook voor verschillende vormen van samenwerking (dit leidt tot vergaande verstrengeling van de mediagroepen).
Met betrekking tot de toenemende mate van convergentie en crossmedialiteit stelt de VRM dat de huidige regelgeving niet volledig toepasbaar is voor deze nieuwe media. Eveneens merkt de VRM op dat door het gebruik van nieuw technologieën (o.a. sociale media, interactieve digitale televisie, …) de gebruiker, dan niet bewust, veel persoonlijke informatie vrijgeeft. Wanneer deze informatie verzameld wordt, heeft deze potentieel een zeer grote waarde (o.a. commercieel). De VRM vraagt de overheid dan ook om waakzaam te zijn over de manier waarop deze informatie toegankelijk wordt gemaakt. (...)"
Source : http://www.vrmrapporten.be/rapporten/mediaconcentratie-2012 (Consulté le 23/07/2013) | Note de contenu : | INHOUDSTAFEL
Woord Vooraf
INLEIDING
1 / DE VLAAMSE MEDIASECTOR
1.1 RADIO
1.1.1 Contentleveranciers
1.1.2 Aggregatie: radio-omroeporganisaties
1.1.3 Distributie: radiosignaaltransmissie
1.2 TELEVISIE
1.2.1 Contentleveranciers
1.2.2 Aggregatie: televisieomroeporganisaties
1.2.3 Distributie: omroepsignaaltransmissie
1.3 GESCHREVEN PERS
1.3.1 Contentleveranciers
1.3.2 Aggregatie: uitgevers
1.3.3 Distributie: geschreven pers 1.4 INTERNET
1.4.1 Contentleveranciers
1.4.2 Reclameregies en mediacentrales
1.4.3 Aggregatie: website-eigenaars
1.4.4 Distributie vast internet : internet service provider, netwerkbeheerder,
internet accesprovider
1.4.5 Distributie : mobiel internet: distributieplatformen applicaties
1.4.6 Distributie : mobiel internet : mobiele telefonie aanbieders
1.5 CONVERGENTIE EN CROSSMEDIALITEIT
1.5.1 Crossmediale tendensen
1.5.2 Convergentietendensen
1.6 BESLUIT HOOFDSTUK 1
2 / MEDIAGROEPEN IN VLAANDEREN
2.1 BELGACOM
2.1.1 Structuur en aandeelhouders
2.1.2 Aanbod belgacom
2.2 CONCENTRA
2.2.1 Structuur en aandeelhouders
2.2.2 Aanbod concentra
2.3 CORELIO
2.3.1 Structuur en aandeelhouders
2.3.2 Aanbod corelio
2.4 DE PERSGROEP
2.4.1 Structuur en aandeelhouders
2.4.2 Aanbod de persgroep
2.5 DE VIJVER MEDIA
2.5.1 Structuur en aandeelhouders
2.5.2 Aanbod de vijver media
2.6 MOBISTAR
2.6.1 Structuur en aandeelhouders
2.6.2 Aanbod mobistar
2.7 ROULARTA MEDIA GROUP
2.7.1 Structuur en aandeelhouders
2.7.2 Aanbod roularta media group
2.8 SANOMA MAGAZINES BELGIUM
2.8.1 Structuur en aandeelhouders
2.8.2 Aanbod sanoma
2.9 TELENET
2.9.1 Structuur en aandeelhouders
2.9.2 Aanbod telenet
2.10 THINK MEDIA
2.10.1 Structuur en aandeelhouders
2.10.2 Aanbod think media
2.11 VLAAMSE MEDIA MAATSCHAPPIJ (VMMA)
2.11.1 Structuur en aandeelhouders
2.11.2 Aanbod vlaamse media maatschappij
2.12 VLAAMSE RADIO– EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE (VRT)
2.12.1 Structuur en aandeelhouders
2.12.2 Aanbod vlaamse radio – en televisieomroeporganisatie nv
2.13 CROSSMEDIALITEIT EN VERSTRENGELING VAN HET AANBOD VAN DE VLAAMSE MEDIAGROEPEN
2.13.1 Crossmedialiteit van het aanbod
2.13.2 Verstrengeling van de mediagroepen
2.14 BESLUIT HOOFDSTUK 2
3 / INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE3.1 INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM
3.1.1 Radio
3.1.2 Televisie
3.2 Geschreven pers
3.2.2 Internet
3.2.3 Mobiel internet
3.3 MEDIAGROEPEN
3.3.1 Analyse op basis van financiële gegevens
3.3.2 Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen
3.4 PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN
3.4.1 Radio
3.4.2 Tv
3.4.3 Internet
3.4.4 Prijsevolutie van de advertentieruimte
3.5 DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT
3
3.5.1 Vlaanderen in de wereld
3.5.2 De wereld in vlaanderen
3.6 BESLUIT HOOFSTUK 3
4 ALGEMEEN BESLUIT EN BELEIDSAANBEVELINGEN
Bibliografie
| En ligne : | http://www.vrmrapporten.be/rapporten/mediaconcentratie-2012 |
|