Titre : | Mediaconcentratie in Vlaanderen : Rapport 2020 | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | Joris Sels, Editeur scientifique | Editeur : | Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media | Année de publication : | 2020 | Importance : | 358 p | Langues : | Néerlandais | Catégories : | MEDIAS PERIODIQUES:ANNUAIRES
| Tags : | VRM rapport annuel médias radio télévision internet concentration | Index. décimale : | 011.37 médias visuels et audiovisuels | Résumé : | Présentation par l'éditeur :
"De algemene conclusie van het rapport 2020 is dat:
Het coronavirus en -pandemie domineerden het jaar 2020. Het afgelopen jaar heeft de Vlaming massaal meer (Vlaamse) media geconsumeerd. De advertentiemarkt volgde echter niet, zelfs integendeel. Het afgelopen jaar daalden de advertentie-inkomsten significant. Adverteerders stelden hun reclamecampagnes uit om te besparen op hun mediabestedingen. Dit tegengestelde fenomeen wordt aangeduid als coronaparadox. Voornamelijk kleine, lokale en regionale spelers kregen het hierdoor moeilijk.
Vlaamse mediagroepen werken volop samen tegen internationale bedrijven.Streamz en buitenlandse overnames moeten een antwoord bieden op deze internationale grootmachten.
Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80% tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen, namelijk: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en Telenet (met dochteronderneming De Vijver Media). Door deze aggregatie wordt het meten van concentratie in afzonderlijke mediasegmenten moeilijker. We refereren daarom in het rapport naar extern onderzoek dat mediaconcentratie naast de economische invalshoek ook vanuit inhoudelijke hoek bestudeert.
Belangrijkste conclusies per mediasoort:
Radio:
Digitaal luisteren breekt verder door. In combinatie met het groter bereik van netwerkradio's is de concentratie in de radiomarkt op zenderniveau gedaald tot op het laagste niveau. De concentratie op mediagroep blijft echter sterk geconcentreerd. Dit komt door de sterke positie van de openbare omroep.
Televisie:
In september werden twee nieuwe betalende streamingsplatformen beschikbaar. Op 14 september verscheen Streamz, een samenwerking tussen Telenet, DPG Media en VRT. Een dag later bood Proximus het reeds bestaande platform Disney+ aan aan haar klanten.
Digitale plaftormen zoals VRT NU en VTMGO steken de websites van individuele omroepen zo goed als volledig voorbij. Dit is slecht nieuws voor SBS dat (nog) geen eigen digitaal plaftorm ter beschikking heeft.
In 2020 wordt teruggegrepen naar het sterkste omroepmerk. Daarrond worden dan verschillende zenders gebouwd. Zo heroriënteert DPG Media zijn zenders tot VTM, VTM2, VTM3 en VTM4. In 2021 zal SBS een nieuwe zender lanceren, Play Zeven. De andere zenders van de groep worden dan geheroriënteerd tot Play Vier, Play Vijf en Play Zes.
Geschreven pers:
In de Vlaamse krantenmarkt blijven redactionele websites van kranten sterk inzetten op convergentie, digitalisering en video. Zo liet DPG Media de nieuwswebsite VTMNieuws opgaan in HLN.be en lanceerde het bedrijf het eerste Vlaamse non-stop live videonieuwskanaal HLN Live.
Voor het eerst werden de bezoekcijfers van nieuwsapp in kaart gebracht door het CIM. Het Laatste Nieuws steekt met kop en schouders uit boven de concurrentie. Het haalt bezoekcijfers die vier keer zo hoog liggen als de tweede in de stand, Het Nieuwsblad.
Online:
De VRM voerde voor het eerst een onderzoek uit naar het weglekken van de advertentie-investeringen naar buitenlandse bedrijven. Uit dit onderzoek blijkt dat het hier over zeer aanzienlijke bedragen gaat.
Internationaal wordt de posities van gatekeepers steeds vaker aangevochten. Voorbeelden hiervan zijn de rechtszaak tussen Epic Games (Fortnite) en Apple en de 'Coalition for App Fairness'.
Source : https://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/mediaconcentratie (Consulté le 9/2/2021) | Note de contenu : | INHOUD
WOORD VOORAF 5
INLEIDING 7
1. DE VLAAMSE MEDIASECTOR 11
1.1 RADIO 12
1.1.1 Contentleveranciers 13
1.1.2 Aggregatie: radio-omroeporganisaties 15
1.1.3 Distributie: radiosignaaltransmissie 24
1.2 TELEVISIE 28
1.2.1 Contentleveranciers 30
1.2.2 Aggregatie: televisieomroeporganisaties 37
1.2.3 Distributie: omroepsignaaltransmissie 45
1.3 GESCHREVEN PERS 57
1.3.1 Contentleveranciers 58
1.3.2 Aggregatie: uitgevers 65
1.3.3 Distributie: geschreven pers 75
1.4 INTERNET 78
1.4.1 Contentleveranciers 80
1.4.2 Reclameregies en mediacentrales 82
1.4.3 Aggregatie: website-eigenaars 86
1.4.4 Distributie vast internet 94
1.4.5 Distributie: mobiel internet: distributieplatformen applicaties 98
1.4.6 Distributie: mobiel internet: mobiele telefonie aanbieders 101
1.5 BESLUIT HOOFDSTUK 1 105
2. MEDIAGROEPEN 113
2.1 DPG MEDIA GROUP NV 115
2.1.1 Structuur en aandeelhouders 115
2.1.2 Aanbod DPG Media Group nv 117
2.2 MEDIAHUIS NV 124
2.2.1 Structuur en aandeelhouders 124
2.2.2 Aanbod Mediahuis nv 128
2.3 PROXIMUS NV 133
2.3.1 Structuur en aandeelhouders 133
2.3.2 Aanbod Proximus nv 135
2.4 ROULARTA MEDIA GROUP NV 138
2.4.1 Structuur en aandeelhouders 138
2.4.2 Aanbod Roularta Media Group nv 142
2.5 STUDIO 100 NV 149
2.5.1 Structuur en aandeelhouders 149
2.5.2 Aanbod Studio 100 150
2.6 TELENET GROUP HOLDING NV 153
2.6.1 Structuur en aandeelhouders 153
2.6.2 Aanbod Telenet bvba 155
2.7 VLAAMSE RADIO– EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE (VRT NV) 160
2.7.1 Structuur en aandeelhouders 160
2.7.2 Aanbod Vlaamse Radio – en Televisieomroeporganisatie 161
2.8 CROSSMEDIALITEIT EN VERSTRENGELING VAN HET AANBOD VAN DE
VLAAMSE MEDIAGROEPEN 166
2.8.1 Crossmedialiteit van het aanbod 166
2.8.2 Verstrengeling van de mediagroepen 166
2.9 WETTELIJKE FUNCTIEHOUDERS 170
2.10 BESLUIT HOOFDSTUK 2 171
3. INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE 175
3.1 INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM 175
3.1.1 Radio 177
3.1.2 Televisie 187
3.1.3 Geschreven pers 213
3.1.4 Internet 240
3.2 MEDIAGROEPEN 250
3.2.1 Analyse op basis van financiële gegevens 250
3.2.2 Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen 251
3.3 PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN 253
3.3.1 Radio en televisie 253
3.3.2 Geschreven pers 255
3.3.3 Internet 256
3.3.4 Prijsevolutie van de advertentieruimte 258
3.4 DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT 261
3.4.1 Vlaanderen in de wereld 261
3.4.2 De wereld in Vlaanderen 264
3.5 ONDERZOEK LOKALE JOURNALISTIEK 268
3.6 BESLUIT HOOFDSTUK 3 270
4. STIMULERING VAN DIVERSITEIT-MOGELIJKE REMEDIËRING
EN BELEIDSAANBEVELINGEN 279
4.1 RESTRICTIES 280
4.1.1 Eigendomsrestricties 280
4.1.2 Redactionele onafhankelijkheid/verantwoordelijkheid 280
4.1.3 Regulering 281
4.1.4 Signaalintegriteit 283
4.1.5 Netneutraliteit 283
4.1.6 Overschakeling op DAB+ als voorwaarde voor verlenging erkenning 283
4.1.7 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19 284
4.1.8 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 284
4.2 TEGENGEWICHT 289
4.2.1 Bevordering van Europese en onafhankelijke producties 289
4.2.2 Must-carryverplichting, must-offerverplichting en evenementenregeling 289
4.2.3 De openbare omroeporganisatie VRT nv 291
4.2.4 Fonds Pascal Decroos 293
4.2.5 Vlaams Journalistiek Fonds 293
4.2.6 Uitzendingen door derden/levensbeschouwelijk programma 293
4.2.7 Ondertitelingsopdracht 294
4.2.8 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 295
4.3 ECONOMISCHE TUSSENKOMST 298
4.3.1 Steun aan de regionale televisieomroeporganisaties 298
4.3.2 Stimuleringsregeling van de audiovisuele sector 299
4.3.3 Screen Flanders 299
4.3.4 Federale economische maatregelen 300
4.3.5 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19 300
4.3.6 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 302
4.4 TRANSPARANTIE 303
4.4.1 Mediaconcentratierapport 303
4.4.2 Nazicht van de beheersovereenkomst VRT 303
4.4.3 Erkenningen, zendvergunningen en kennisgevingen 303
4.4.4 Kenniscentrum voor Cultuur- en Mediaparticipatie, Elektronisch Nieuwsarchief en
Mediawijs.Be 305
4.4.5 Rapportering over netneutraliteit 305
4.4.6 Academische initiatieven rond mediadiversiteit 306
4.4.7 Actie tegen fake news 307
4.4.8 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19 308
4.4.9 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 308
4.5 ORGANISATORISCHE MAATREGELEN 311
4.5.1 Oprichting VRM 311
4.5.2 Belgische en Europese Mededingingsautoriteit 312
4.5.3 Journalistenloket 312
4.5.4 Uitbreidingsmogelijkheden 313
4.6 BESLUIT HOOFDSTUK 4 314
4.6.1 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 317
5. ALGEMEEN BESLUIT 323
5.1 De Vlaamse mediasector 323
5.2 Mediagroepen in Vlaanderen 326
5.3 Informatie over mediaconcentratie 327
5.4 Stimulering van diversiteit: mogelijke remediëring en
beleidsaanbevelingen 330
FIGURENLIJST 336
TABELLENLIJST 338
INFOFRAGMENTEN 340
BIBLIOGRAFIE 341 | En ligne : | https://www.vlaamseregulatormedia.be/sites/default/files/styles/slider_image/pub [...] |
Mediaconcentratie in Vlaanderen : Rapport 2020 [texte imprimé] / Joris Sels, Editeur scientifique . - [S.l.] : Vlaamse overheid - Vlaamse regulator voor de media, 2020 . - 358 p. Langues : Néerlandais Catégories : | MEDIAS PERIODIQUES:ANNUAIRES
| Tags : | VRM rapport annuel médias radio télévision internet concentration | Index. décimale : | 011.37 médias visuels et audiovisuels | Résumé : | Présentation par l'éditeur :
"De algemene conclusie van het rapport 2020 is dat:
Het coronavirus en -pandemie domineerden het jaar 2020. Het afgelopen jaar heeft de Vlaming massaal meer (Vlaamse) media geconsumeerd. De advertentiemarkt volgde echter niet, zelfs integendeel. Het afgelopen jaar daalden de advertentie-inkomsten significant. Adverteerders stelden hun reclamecampagnes uit om te besparen op hun mediabestedingen. Dit tegengestelde fenomeen wordt aangeduid als coronaparadox. Voornamelijk kleine, lokale en regionale spelers kregen het hierdoor moeilijk.
Vlaamse mediagroepen werken volop samen tegen internationale bedrijven.Streamz en buitenlandse overnames moeten een antwoord bieden op deze internationale grootmachten.
Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80% tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen, namelijk: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en Telenet (met dochteronderneming De Vijver Media). Door deze aggregatie wordt het meten van concentratie in afzonderlijke mediasegmenten moeilijker. We refereren daarom in het rapport naar extern onderzoek dat mediaconcentratie naast de economische invalshoek ook vanuit inhoudelijke hoek bestudeert.
Belangrijkste conclusies per mediasoort:
Radio:
Digitaal luisteren breekt verder door. In combinatie met het groter bereik van netwerkradio's is de concentratie in de radiomarkt op zenderniveau gedaald tot op het laagste niveau. De concentratie op mediagroep blijft echter sterk geconcentreerd. Dit komt door de sterke positie van de openbare omroep.
Televisie:
In september werden twee nieuwe betalende streamingsplatformen beschikbaar. Op 14 september verscheen Streamz, een samenwerking tussen Telenet, DPG Media en VRT. Een dag later bood Proximus het reeds bestaande platform Disney+ aan aan haar klanten.
Digitale plaftormen zoals VRT NU en VTMGO steken de websites van individuele omroepen zo goed als volledig voorbij. Dit is slecht nieuws voor SBS dat (nog) geen eigen digitaal plaftorm ter beschikking heeft.
In 2020 wordt teruggegrepen naar het sterkste omroepmerk. Daarrond worden dan verschillende zenders gebouwd. Zo heroriënteert DPG Media zijn zenders tot VTM, VTM2, VTM3 en VTM4. In 2021 zal SBS een nieuwe zender lanceren, Play Zeven. De andere zenders van de groep worden dan geheroriënteerd tot Play Vier, Play Vijf en Play Zes.
Geschreven pers:
In de Vlaamse krantenmarkt blijven redactionele websites van kranten sterk inzetten op convergentie, digitalisering en video. Zo liet DPG Media de nieuwswebsite VTMNieuws opgaan in HLN.be en lanceerde het bedrijf het eerste Vlaamse non-stop live videonieuwskanaal HLN Live.
Voor het eerst werden de bezoekcijfers van nieuwsapp in kaart gebracht door het CIM. Het Laatste Nieuws steekt met kop en schouders uit boven de concurrentie. Het haalt bezoekcijfers die vier keer zo hoog liggen als de tweede in de stand, Het Nieuwsblad.
Online:
De VRM voerde voor het eerst een onderzoek uit naar het weglekken van de advertentie-investeringen naar buitenlandse bedrijven. Uit dit onderzoek blijkt dat het hier over zeer aanzienlijke bedragen gaat.
Internationaal wordt de posities van gatekeepers steeds vaker aangevochten. Voorbeelden hiervan zijn de rechtszaak tussen Epic Games (Fortnite) en Apple en de 'Coalition for App Fairness'.
Source : https://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/mediaconcentratie (Consulté le 9/2/2021) | Note de contenu : | INHOUD
WOORD VOORAF 5
INLEIDING 7
1. DE VLAAMSE MEDIASECTOR 11
1.1 RADIO 12
1.1.1 Contentleveranciers 13
1.1.2 Aggregatie: radio-omroeporganisaties 15
1.1.3 Distributie: radiosignaaltransmissie 24
1.2 TELEVISIE 28
1.2.1 Contentleveranciers 30
1.2.2 Aggregatie: televisieomroeporganisaties 37
1.2.3 Distributie: omroepsignaaltransmissie 45
1.3 GESCHREVEN PERS 57
1.3.1 Contentleveranciers 58
1.3.2 Aggregatie: uitgevers 65
1.3.3 Distributie: geschreven pers 75
1.4 INTERNET 78
1.4.1 Contentleveranciers 80
1.4.2 Reclameregies en mediacentrales 82
1.4.3 Aggregatie: website-eigenaars 86
1.4.4 Distributie vast internet 94
1.4.5 Distributie: mobiel internet: distributieplatformen applicaties 98
1.4.6 Distributie: mobiel internet: mobiele telefonie aanbieders 101
1.5 BESLUIT HOOFDSTUK 1 105
2. MEDIAGROEPEN 113
2.1 DPG MEDIA GROUP NV 115
2.1.1 Structuur en aandeelhouders 115
2.1.2 Aanbod DPG Media Group nv 117
2.2 MEDIAHUIS NV 124
2.2.1 Structuur en aandeelhouders 124
2.2.2 Aanbod Mediahuis nv 128
2.3 PROXIMUS NV 133
2.3.1 Structuur en aandeelhouders 133
2.3.2 Aanbod Proximus nv 135
2.4 ROULARTA MEDIA GROUP NV 138
2.4.1 Structuur en aandeelhouders 138
2.4.2 Aanbod Roularta Media Group nv 142
2.5 STUDIO 100 NV 149
2.5.1 Structuur en aandeelhouders 149
2.5.2 Aanbod Studio 100 150
2.6 TELENET GROUP HOLDING NV 153
2.6.1 Structuur en aandeelhouders 153
2.6.2 Aanbod Telenet bvba 155
2.7 VLAAMSE RADIO– EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE (VRT NV) 160
2.7.1 Structuur en aandeelhouders 160
2.7.2 Aanbod Vlaamse Radio – en Televisieomroeporganisatie 161
2.8 CROSSMEDIALITEIT EN VERSTRENGELING VAN HET AANBOD VAN DE
VLAAMSE MEDIAGROEPEN 166
2.8.1 Crossmedialiteit van het aanbod 166
2.8.2 Verstrengeling van de mediagroepen 166
2.9 WETTELIJKE FUNCTIEHOUDERS 170
2.10 BESLUIT HOOFDSTUK 2 171
3. INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE 175
3.1 INFORMATIE OVER MEDIACONCENTRATIE PER MEDIAVORM 175
3.1.1 Radio 177
3.1.2 Televisie 187
3.1.3 Geschreven pers 213
3.1.4 Internet 240
3.2 MEDIAGROEPEN 250
3.2.1 Analyse op basis van financiële gegevens 250
3.2.2 Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen 251
3.3 PRIJSEVOLUTIE VAN MEDIAPRODUCTEN 253
3.3.1 Radio en televisie 253
3.3.2 Geschreven pers 255
3.3.3 Internet 256
3.3.4 Prijsevolutie van de advertentieruimte 258
3.4 DE VLAAMSE MEDIASECTOR IN EEN INTERNATIONALE CONTEXT 261
3.4.1 Vlaanderen in de wereld 261
3.4.2 De wereld in Vlaanderen 264
3.5 ONDERZOEK LOKALE JOURNALISTIEK 268
3.6 BESLUIT HOOFDSTUK 3 270
4. STIMULERING VAN DIVERSITEIT-MOGELIJKE REMEDIËRING
EN BELEIDSAANBEVELINGEN 279
4.1 RESTRICTIES 280
4.1.1 Eigendomsrestricties 280
4.1.2 Redactionele onafhankelijkheid/verantwoordelijkheid 280
4.1.3 Regulering 281
4.1.4 Signaalintegriteit 283
4.1.5 Netneutraliteit 283
4.1.6 Overschakeling op DAB+ als voorwaarde voor verlenging erkenning 283
4.1.7 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19 284
4.1.8 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 284
4.2 TEGENGEWICHT 289
4.2.1 Bevordering van Europese en onafhankelijke producties 289
4.2.2 Must-carryverplichting, must-offerverplichting en evenementenregeling 289
4.2.3 De openbare omroeporganisatie VRT nv 291
4.2.4 Fonds Pascal Decroos 293
4.2.5 Vlaams Journalistiek Fonds 293
4.2.6 Uitzendingen door derden/levensbeschouwelijk programma 293
4.2.7 Ondertitelingsopdracht 294
4.2.8 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 295
4.3 ECONOMISCHE TUSSENKOMST 298
4.3.1 Steun aan de regionale televisieomroeporganisaties 298
4.3.2 Stimuleringsregeling van de audiovisuele sector 299
4.3.3 Screen Flanders 299
4.3.4 Federale economische maatregelen 300
4.3.5 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19 300
4.3.6 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 302
4.4 TRANSPARANTIE 303
4.4.1 Mediaconcentratierapport 303
4.4.2 Nazicht van de beheersovereenkomst VRT 303
4.4.3 Erkenningen, zendvergunningen en kennisgevingen 303
4.4.4 Kenniscentrum voor Cultuur- en Mediaparticipatie, Elektronisch Nieuwsarchief en
Mediawijs.Be 305
4.4.5 Rapportering over netneutraliteit 305
4.4.6 Academische initiatieven rond mediadiversiteit 306
4.4.7 Actie tegen fake news 307
4.4.8 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19 308
4.4.9 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 308
4.5 ORGANISATORISCHE MAATREGELEN 311
4.5.1 Oprichting VRM 311
4.5.2 Belgische en Europese Mededingingsautoriteit 312
4.5.3 Journalistenloket 312
4.5.4 Uitbreidingsmogelijkheden 313
4.6 BESLUIT HOOFDSTUK 4 314
4.6.1 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen 317
5. ALGEMEEN BESLUIT 323
5.1 De Vlaamse mediasector 323
5.2 Mediagroepen in Vlaanderen 326
5.3 Informatie over mediaconcentratie 327
5.4 Stimulering van diversiteit: mogelijke remediëring en
beleidsaanbevelingen 330
FIGURENLIJST 336
TABELLENLIJST 338
INFOFRAGMENTEN 340
BIBLIOGRAFIE 341 | En ligne : | https://www.vlaamseregulatormedia.be/sites/default/files/styles/slider_image/pub [...] |
|