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Digitale diversiteit : Convergentie van media-, telecommunicatie- en mededingingsrecht / Peggy Valcke
Titre : Digitale diversiteit : Convergentie van media-, telecommunicatie- en mededingingsrecht Type de document : texte imprimé Auteurs : Peggy Valcke, Auteur Editeur : Bruxelles [Belgique] : Larcier Année de publication : 2004 Importance : xxxiii, 828p. Format : 24cm ISBN/ISSN/EAN : 978-2-8044-1527-3 Prix : 148€ Note générale : importante bibliogr. et références des textes législatifs
Langues : Néerlandais Catégories : EUROPE
MEDIASTags : télécommunications Belgique Europe médias concentration aspect économique opérateurs droit information communication droit belge pluralisme Index. décimale : 343.099 Droit - Communication, information, presse Résumé : De recente technologische evoluties (interactieve digitale televisie, internetradio’s, nieuws via SMS of MMS, online kranten, film-op-aanvraag, enz.) en de toenemende concentratietendens in de telecommunicatie- en mediasectoren hebben een grondige impact op de aanmaak, verspreiding en consultatie van openbare informatie.
Hierdoor worden beleidsmakers en regulatoren gedwongen tot fundamentele reflectie over de bestaande regelgevende kaders.
In "Digitale diversiteit - Convergentie van Media-, Telecommunicatie- en Mededingingsrecht" gaat Peggy Valcke na of er in een digitale mediaomgeving nog nood is aan sectorspecifieke regels om het mediapluralisme te vrijwaren, of dat de toepassing van het algemene mededingingsrecht volstaat.
Dit boek neemt u mee op een verkenningstocht doorheen het actuele media-, telecommunicatie- en mededingingsrecht. Het biedt als eerste een parallelle analyse van enerzijds de sectorspecifieke regelgeving (het media- en telecommunicatierecht, of "communicatierecht") die direct of indirect gericht is op de totstandkoming van een divers informatieaanbod en van anderzijds het algemene Europese en nationale mededingingsrecht in de communicatiesector. Hierbij wordt nagegaan of dit laatste in staat is niet-economische belangen zoals mediapluralisme te integreren.
Het is tevens het eerste Belgische werk waarin een grondige analyse wordt gemaakt van het nieuwe Europese kader voor de elektronische communicatiesector.
De materie is bijgehouden tot 1 januari 2004, maar de voornaamste ontwikkelingen in de eerste maanden van 2004 werden zoveel als mogelijk nog geïntegreerd.
--------------------------------------------
Les évolutions technologiques récentes (la télévision digitale interactive, les radios d'internet, les informations via SMS ou MMS, les journaux en ligne, le film à la demande, etc..) et la tendance de concentration croissante dans la télécommunication - et les secteurs des médias ont un impact approfondi sur la production, la diffusion et la consultation de l'information publique. Ce contexte oblige les responsables politiques et les régulateurs à se poser des questions fondamentales sur les cadres législatifs existants. Dans son ouvrage, Peggy Valcke examine si dans le contexte digital, des règles sectorielles sont encore essentielles pour préserver le pluralisme des médias ou si l'application du droit de concurrence général suffit. Ce livre vous emmène à travers le droit des médias, de la télécommunication et de la concurrence. Il offre avant tout une analyse parallèle d'une part de la réglementation sectorielle (le droit des médias et le droit des télécoms ou « droit de la communication ») et d'autre part du droit de concurrence européen et national général dans le secteur de communication
Il représente également le premier travail belge qui propose une analyse approfondie du nouveau cadre européen pour le secteur de communication électronique. La question a été suivie jusqu'au 1er janvier 2004, mais on a veillé à y inclure, dans la mesure du possible, les principaux développements des premiers mois de cette année.
Note de contenu : Deel I. Bedreigingen voor pluralisme in een digitale interactieve mediaomgeving
Deel II. Sectorspecifieke regelgeving
Deel III. Mededingingsrecht
En ligne : http://uitgeverij.larcier.com/ Digitale diversiteit : Convergentie van media-, telecommunicatie- en mededingingsrecht [texte imprimé] / Peggy Valcke, Auteur . - Bruxelles (39 Rue des Minimes, 1000, Belgique) : Larcier, 2004 . - xxxiii, 828p. ; 24cm.
ISBN : 978-2-8044-1527-3 : 148€
importante bibliogr. et références des textes législatifs
Langues : Néerlandais
Catégories : EUROPE
MEDIASTags : télécommunications Belgique Europe médias concentration aspect économique opérateurs droit information communication droit belge pluralisme Index. décimale : 343.099 Droit - Communication, information, presse Résumé : De recente technologische evoluties (interactieve digitale televisie, internetradio’s, nieuws via SMS of MMS, online kranten, film-op-aanvraag, enz.) en de toenemende concentratietendens in de telecommunicatie- en mediasectoren hebben een grondige impact op de aanmaak, verspreiding en consultatie van openbare informatie.
Hierdoor worden beleidsmakers en regulatoren gedwongen tot fundamentele reflectie over de bestaande regelgevende kaders.
In "Digitale diversiteit - Convergentie van Media-, Telecommunicatie- en Mededingingsrecht" gaat Peggy Valcke na of er in een digitale mediaomgeving nog nood is aan sectorspecifieke regels om het mediapluralisme te vrijwaren, of dat de toepassing van het algemene mededingingsrecht volstaat.
Dit boek neemt u mee op een verkenningstocht doorheen het actuele media-, telecommunicatie- en mededingingsrecht. Het biedt als eerste een parallelle analyse van enerzijds de sectorspecifieke regelgeving (het media- en telecommunicatierecht, of "communicatierecht") die direct of indirect gericht is op de totstandkoming van een divers informatieaanbod en van anderzijds het algemene Europese en nationale mededingingsrecht in de communicatiesector. Hierbij wordt nagegaan of dit laatste in staat is niet-economische belangen zoals mediapluralisme te integreren.
Het is tevens het eerste Belgische werk waarin een grondige analyse wordt gemaakt van het nieuwe Europese kader voor de elektronische communicatiesector.
De materie is bijgehouden tot 1 januari 2004, maar de voornaamste ontwikkelingen in de eerste maanden van 2004 werden zoveel als mogelijk nog geïntegreerd.
--------------------------------------------
Les évolutions technologiques récentes (la télévision digitale interactive, les radios d'internet, les informations via SMS ou MMS, les journaux en ligne, le film à la demande, etc..) et la tendance de concentration croissante dans la télécommunication - et les secteurs des médias ont un impact approfondi sur la production, la diffusion et la consultation de l'information publique. Ce contexte oblige les responsables politiques et les régulateurs à se poser des questions fondamentales sur les cadres législatifs existants. Dans son ouvrage, Peggy Valcke examine si dans le contexte digital, des règles sectorielles sont encore essentielles pour préserver le pluralisme des médias ou si l'application du droit de concurrence général suffit. Ce livre vous emmène à travers le droit des médias, de la télécommunication et de la concurrence. Il offre avant tout une analyse parallèle d'une part de la réglementation sectorielle (le droit des médias et le droit des télécoms ou « droit de la communication ») et d'autre part du droit de concurrence européen et national général dans le secteur de communication
Il représente également le premier travail belge qui propose une analyse approfondie du nouveau cadre européen pour le secteur de communication électronique. La question a été suivie jusqu'au 1er janvier 2004, mais on a veillé à y inclure, dans la mesure du possible, les principaux développements des premiers mois de cette année.
Note de contenu : Deel I. Bedreigingen voor pluralisme in een digitale interactieve mediaomgeving
Deel II. Sectorspecifieke regelgeving
Deel III. Mededingingsrecht
En ligne : http://uitgeverij.larcier.com/ Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1000150 5 VAL DIG Livre Bibliothèque Documentaires Disponible Droit des communications électroniques / Robert Queck
Titre : Droit des communications électroniques Type de document : texte imprimé Auteurs : Robert Queck, Auteur ; Michel Van Bellinghen, Auteur ; David Stevens, Auteur ; Peggy Valcke, Auteur Editeur : Bruxelles [Belgique] : Bruylant Année de publication : 2009 Collection : Codes Larcier Thématiques Importance : 340 p. ISBN/ISSN/EAN : 978-2-8044-3170-9 Prix : 70,-€ Langues : Français Catégories : DROIT : Droit belge : Internet Tags : internet droit droit belge mobile TIC Index. décimale : 340 Droit Résumé : Présentation par l'éditeur :
"Dans le secteur des « communications électroniques » (concept qui renvoie à l’estompement des frontières entre les télécommunications, l’informatique et les médias audiovisuels), des évolutions technologiques et économiques profondes comme la digitalisation, la libéralisation et la convergence, ont suscité une activité réglementaire intense.
Alors que la transposition des directives européennes est prèsque achevée, c’est le bon moment pour publier un aperçu pratique du nouveau cadre juridique du secteur des communications électroniques.
Ce code contient les règles de droit pertinents aux niveaux européen et national. Dans la partie relative au droit interne sont non seulement repris la loi fédérale relative aux communications électroniques et des mesures qui y sont liées, mais également les décrets communautaires en matière de radiodiffusion et de télévision, ainsi que la législation connexe comme les règles relatives à la concurrence économique.
Cet outil de travail pilote les praticiens dans le labyrinthe législatif du secteur des communications électroniques. Les textes réglementaires sont enrichis de nombreux renvois et annotations (concernant l’entrée en vigueur, les mesures d’exécution, la jurisprudence pertinente) afin que rien n’échappe au lecteur dans sa recherche."
(Source : http://editions.larcier.com - Consulté le 02/07/2009)
Note de contenu : SOMMAIRE (proposé sur le site http://editions.larcier.com - Consulté le 02/07/2009):
1. EUROPE
1.1. Traité CE
1.2. Réglementation de base
1.2.1. Réseaux et services de communications électroniques
1.2.2. Terminaux
1.2.3. Mesures connexes
1.3. Mesures d’exécution
1.3.1. Réseaux et services de communications électroniques
1.3.2. Terminaux
1.3.3. Mesures connexes
2. BELGIQUE
2.1. Répartition de compétences
2.2. Etat fédéral
2.2.1. Réglementation de base
2.2.2. Arrêtés d’exécution
2.2.3. Mesures connexes
2.3. Communauté flamande
2.3.1. Réglementation de base
2.3.2. Arrêtés d’exécution
2.4. Communauté française
2.4.1. Réglementation de base
2.4.2. Arrêtés d’exécution
2.5. Communauté germanophone
2.5.1. Réglementation de base
2.5.2. Arrêtés d’exécution
Droit des communications électroniques [texte imprimé] / Robert Queck, Auteur ; Michel Van Bellinghen, Auteur ; David Stevens, Auteur ; Peggy Valcke, Auteur . - Bruxelles (67 Rue de la Régence, 1000, Belgique) : Bruylant, 2009 . - 340 p.. - (Codes Larcier Thématiques) .
ISBN : 978-2-8044-3170-9 : 70,-€
Langues : Français
Catégories : DROIT : Droit belge : Internet Tags : internet droit droit belge mobile TIC Index. décimale : 340 Droit Résumé : Présentation par l'éditeur :
"Dans le secteur des « communications électroniques » (concept qui renvoie à l’estompement des frontières entre les télécommunications, l’informatique et les médias audiovisuels), des évolutions technologiques et économiques profondes comme la digitalisation, la libéralisation et la convergence, ont suscité une activité réglementaire intense.
Alors que la transposition des directives européennes est prèsque achevée, c’est le bon moment pour publier un aperçu pratique du nouveau cadre juridique du secteur des communications électroniques.
Ce code contient les règles de droit pertinents aux niveaux européen et national. Dans la partie relative au droit interne sont non seulement repris la loi fédérale relative aux communications électroniques et des mesures qui y sont liées, mais également les décrets communautaires en matière de radiodiffusion et de télévision, ainsi que la législation connexe comme les règles relatives à la concurrence économique.
Cet outil de travail pilote les praticiens dans le labyrinthe législatif du secteur des communications électroniques. Les textes réglementaires sont enrichis de nombreux renvois et annotations (concernant l’entrée en vigueur, les mesures d’exécution, la jurisprudence pertinente) afin que rien n’échappe au lecteur dans sa recherche."
(Source : http://editions.larcier.com - Consulté le 02/07/2009)
Note de contenu : SOMMAIRE (proposé sur le site http://editions.larcier.com - Consulté le 02/07/2009):
1. EUROPE
1.1. Traité CE
1.2. Réglementation de base
1.2.1. Réseaux et services de communications électroniques
1.2.2. Terminaux
1.2.3. Mesures connexes
1.3. Mesures d’exécution
1.3.1. Réseaux et services de communications électroniques
1.3.2. Terminaux
1.3.3. Mesures connexes
2. BELGIQUE
2.1. Répartition de compétences
2.2. Etat fédéral
2.2.1. Réglementation de base
2.2.2. Arrêtés d’exécution
2.2.3. Mesures connexes
2.3. Communauté flamande
2.3.1. Réglementation de base
2.3.2. Arrêtés d’exécution
2.4. Communauté française
2.4.1. Réglementation de base
2.4.2. Arrêtés d’exécution
2.5. Communauté germanophone
2.5.1. Réglementation de base
2.5.2. Arrêtés d’exécution
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1001487 5 QUE DRO Livre Bibliothèque Documentaires Disponible
Titre : Droit des communications électroniques Type de document : texte imprimé Auteurs : Robert Queck, Auteur ; Michel Van Bellinghen, Auteur ; David Stevens, Auteur ; Peggy Valcke, Auteur ; Rosario Debilio, Auteur ; Julien Jost, Auteur Mention d'édition : 2 Editeur : Bruxelles [Belgique] : Bruylant Année de publication : 2013 Collection : Codes Larcier Thématiques Importance : 494 p. ISBN/ISSN/EAN : 978-2-8044-5950-5 Langues : Français Catégories : DROIT : Droit belge : Internet Tags : internet droit droit belge mobile TIC Europe Index. décimale : 340 Droit Résumé : Présentation par l'éditeur :
"Dans le secteur des « communications électroniques » (concept qui renvoie à l’estompement des frontières entre les télécommunications, l’informatique et les médias audiovisuels), des évolutions technologiques et économiques profondes comme la digitalisation, la libéralisation et la convergence, ont suscité une activité réglementaire intense.
Alors que la transposition des directives européennes est prèsque achevée, c’est le bon moment pour publier un aperçu pratique du nouveau cadre juridique du secteur des communications électroniques.
Ce code contient les règles de droit pertinents aux niveaux européen et national. Dans la partie relative au droit interne sont non seulement repris la loi fédérale relative aux communications électroniques et des mesures qui y sont liées, mais également les décrets communautaires en matière de radiodiffusion et de télévision, ainsi que la législation connexe comme les règles relatives à la concurrence économique.
Cet outil de travail pilote les praticiens dans le labyrinthe législatif du secteur des communications électroniques. Les textes réglementaires sont enrichis de nombreux renvois et annotations (concernant l’entrée en vigueur, les mesures d’exécution, la jurisprudence pertinente) afin que rien n’échappe au lecteur dans sa recherche."
(Source : http://editions.larcier.com - Consulté le 13/02/2014)
Note de contenu : SOMMAIRE (proposé sur le site http://editions.larcier.com - Consulté le 13/02/2014):
1. UNION EUROPÉENNE
1.1. Traités
1.2. Réglementation de base
1.3. Mesures d'exécution
2. BELGIQUE
2.1. Répartition des compétences
2.2. État fédéral
2.3. Communauté flamande
2.4. Communauté française
2.5. Communauté germanophoneEn ligne : http://editionslarcier.larciergroup.com/titres/128390_3/les-codes-thematiques-la [...] Droit des communications électroniques [texte imprimé] / Robert Queck, Auteur ; Michel Van Bellinghen, Auteur ; David Stevens, Auteur ; Peggy Valcke, Auteur ; Rosario Debilio, Auteur ; Julien Jost, Auteur . - 2 . - Bruxelles (67 Rue de la Régence, 1000, Belgique) : Bruylant, 2013 . - 494 p.. - (Codes Larcier Thématiques) .
ISBN : 978-2-8044-5950-5
Langues : Français
Catégories : DROIT : Droit belge : Internet Tags : internet droit droit belge mobile TIC Europe Index. décimale : 340 Droit Résumé : Présentation par l'éditeur :
"Dans le secteur des « communications électroniques » (concept qui renvoie à l’estompement des frontières entre les télécommunications, l’informatique et les médias audiovisuels), des évolutions technologiques et économiques profondes comme la digitalisation, la libéralisation et la convergence, ont suscité une activité réglementaire intense.
Alors que la transposition des directives européennes est prèsque achevée, c’est le bon moment pour publier un aperçu pratique du nouveau cadre juridique du secteur des communications électroniques.
Ce code contient les règles de droit pertinents aux niveaux européen et national. Dans la partie relative au droit interne sont non seulement repris la loi fédérale relative aux communications électroniques et des mesures qui y sont liées, mais également les décrets communautaires en matière de radiodiffusion et de télévision, ainsi que la législation connexe comme les règles relatives à la concurrence économique.
Cet outil de travail pilote les praticiens dans le labyrinthe législatif du secteur des communications électroniques. Les textes réglementaires sont enrichis de nombreux renvois et annotations (concernant l’entrée en vigueur, les mesures d’exécution, la jurisprudence pertinente) afin que rien n’échappe au lecteur dans sa recherche."
(Source : http://editions.larcier.com - Consulté le 13/02/2014)
Note de contenu : SOMMAIRE (proposé sur le site http://editions.larcier.com - Consulté le 13/02/2014):
1. UNION EUROPÉENNE
1.1. Traités
1.2. Réglementation de base
1.3. Mesures d'exécution
2. BELGIQUE
2.1. Répartition des compétences
2.2. État fédéral
2.3. Communauté flamande
2.4. Communauté française
2.5. Communauté germanophoneEn ligne : http://editionslarcier.larciergroup.com/titres/128390_3/les-codes-thematiques-la [...] Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1003809 5 QUE Livre Bibliothèque Documentaires Disponible From social media service to advertising network : A critical analysis of Facebook’s Revised Policies and Terms / Peggy Valcke
Titre : From social media service to advertising network : A critical analysis of Facebook’s Revised Policies and Terms Type de document : document électronique Auteurs : Peggy Valcke, Editeur scientifique ; Jo Pierson, Editeur scientifique ; Els Kindt, Editeur scientifique ; Eva Lievens, Editeur scientifique ; Marie-Christine Janssens, Editeur scientifique ; Claudia Diaz, Editeur scientifique ; Bart Preneel, Editeur scientifique ; Brendan Van Alsenoy, Auteur ; Valérie Verdoodt, Auteur ; Rob Heyman, Auteur ; Jef Ausloos, Auteur ; Ellen Wauters, Auteur ; Günes Acar, Auteur Editeur : Brussel : User Empowerment in a social media culture (EMSOC) Année de publication : 2015 Importance : 67 p. Note générale : DRAFT 31 March 2015 v1.2
Extrait de la preface (p.2) :
" (...) The present report should be considered as provisional and will be updated after further research, deliberation and commentary."Langues : Néerlandais Catégories : MEDIAS:AUDIOVISUEL:NUMERIQUE Tags : Facebook internet droit des médias publicité réseaux sociaux protection du consommateur vie privée législation rapport Index. décimale : 004.678 Internet Résumé :
“Executive summary
1. CONSENT
Data subject consent is the only viable justification for many of Facebook’s processing activities. To be valid, consent must be “freely given”, “specific”, “informed” and “unambiguous”. Given the limited information Facebook provides and the absence of meaningful choice with regard to certain processing operations, it is highly questionable whether Facebook’s current approach satisfies these requirements.
2. PRIVACY SETTINGS
Facebook has not announced any changes to their privacy settings as part of its 2015 changes. Nevertheless, its current default settings with regards to behavioural profiling and advertising (essentially “opt-out”) remain problematic. According to the Article 29 Working Part, consent cannot be inferred from the data subject’s inaction with regard to behavioural marketing. As a result, Facebook’s opt-out system for advertising does not meet the requirements for legally valid consent. In addition, opt-outs for “Sponsored Stories” or collection of location data are simply not provided.
3. UNFAIR CONTRACT TERMS
In comparison to 2013, Facebook’s new Statement of Rights and Responsibilities (SRR) has not changed substantially. However, our analysis shows that there are several clauses which violate European consumer protection law. Specifically, Facebook’s SRR contains a number of provisions which do not comply with the Unfair Contract Terms Directive. These violations were already present in 2013, and they are set to persist in 2015.
4. HOW FACEBOOK “COMBINES” AND “SHARES” DATA ABOUT ITS USERS
Facebook combines data from an increasingly wide variety of sources (e.g., Instagram, Whatsapp and data brokers). By combining information from these sources, Facebook gains a deeper and more detailed profile of its users. Facebook only offers an opt-out system for its users in relation to profiling for third-party advertising purposes. The current practice does not meet the requirements for legally valid consent.
5. FURTHER USE OF USER-GENERATED CONTENT
Facebook’s terms allow the company to use user-generated content (e.g. photos) for commercial purposes (e.g., Sponsored Stories, Social Ads). While the revised terms communicate this practice in a more transparent way, Facebook fails to offer adequate control mechanisms. In addition, the actual use of user-generated content in commercial communications is not transparent at all. Users might be aware of the possibility that their content might appear in ads, but they are kept unaware about when and how this actually happens.
6. LOCATION
Facebook collects location data from a variety of sources. The only way to stop the Facebook mobile app from accessing location data on one’s smart phone is to do so at the level of the mobile operating system. Facebook should implement a granular location-data settings, with all parameters turned off by default. These settings should allow users to determine when and how location data can be used by Facebook and to what purpose.
7. TRACKING
Facebook monitors its users in a variety of ways, both off and on Facebook. While Facebook provides users with high-level information about its tracking practices, we argue that the collection or use of device information envisaged by the 2015 DUP does not comply with the requirements of article 5(3) of the e-Privacy Directive, which requires free and informed prior consent before storing or accessing information on an individual’s device. Facebook also tracks non-users in a manner which violates article 5(3) of the e-Privacy Directive.
8. DATA SUBJECT RIGHTS
Facebook’s terms do not properly acknowledge the data subject rights of its users. While mention is made of certain (limited) access rights and opt-out mechanisms, Facebook does not appear to give effect to data subject rights. For example, deleting one’s profile is an “all-or-nothing” exercise and only relates to “things you have posted, such as your photos and status updates”. Though users have some options to control the visibility of their information within their networks, they are not able to prevent Facebook from further using this information for its purposes.”
Note de contenu : Table des matières :
PREFACE
LIST OF ABBREVIATIONS
EXECUTIVE SUMMARY
1. INTRODUCTION
A. HORIZONTAL EXPANSION
B. VERTICAL EXPANSION
C. GENERAL ASSESSMENT OF THE REVISED TERMS
2. CONSENT
A. ROLE OF CONSENT
B. REQUIREMENTS FOR VALID CONSENT
1) Indication of wishes
2) Freely Given
3) Specific
4) Informed
5) Unambiguous
3. PRIVACY SETTINGS
A. SETTINGS REGULATING ACCESS BY OTHER FACEBOOK USERS
B. APPLICATION SETTINGS
C. SETTINGS FOR ADVERTISING
D. ASSESSMENT
4. UNFAIR CONTRACT TERMS
A. WARRANTY DISCLAIMER
B. LIABILITY LIMITATION
C. INDEMNITY CLAUSE
D. UNILATERAL CHANGE
E. FORUM CLAUSE
F. CHOICE OF LAW
G. TERMINATION
5. HOW FACEBOOK “COMBINES” AND “SHARES” DATA ABOUT ITS USERS
A. FACEBOOK’S 2013 DUP
B. FACEBOOK’S 2015 DUP
C. ASSESSMENT
6. LOCATION DATA 36
A. FACEBOOK’S 2013 DUP
B. FACEBOOK’S 2015 DUP
C. ASSESSMENT
7. FURTHER USE OF USER-GENERATED CONTENT
A. FACEBOOK’S IP LICENSE
B. “SPONSORED STORIES” AND “SOCIAL ADS”
1) Unsolicited communications
2) Identifying commercial communications
3) Right to control the use of one’s image
8. TRACKING THROUGH SOCIAL PLUG-INS
A. TRACKING OF USERS AND NON-USERS
B. FACEBOOK AUDITS 2011-2012
1) The 2011 Report of Audit
2) The 2012 Report of Re-Audit
C. FACEBOOK’S 2013 DUP
D. FACEBOOK’S 2015 DUP
E. ASSESSMENT
1) Article 5(3) of the e-Privacy Directive
2) Position of the Article 29 Working Party
3) Facebook’s tracking of users
4) Facebook’s tracking of non-users
5) Facebook’s proposed opt-out mechanism
6) Alternatives
9. FINGERPRINTING
A. FACEBOOK’S 2013 DUP
B. FACEBOOK’S 2015 DUP
C. ASSESSMENT
10. DATA SUBJECT RIGHTS
A. RIGHT TO INFORMATION
B. RIGHT OF ACCESS
C. RIGHTS TO OBJECT AND ERASURE
En ligne : http://emsoc.be/ Format de la ressource électronique : https://www.law.kuleuven.be/icri/en/news/item/facebooks-revised-policies-and-terms-v1-2.pdf From social media service to advertising network : A critical analysis of Facebook’s Revised Policies and Terms [document électronique] / Peggy Valcke, Editeur scientifique ; Jo Pierson, Editeur scientifique ; Els Kindt, Editeur scientifique ; Eva Lievens, Editeur scientifique ; Marie-Christine Janssens, Editeur scientifique ; Claudia Diaz, Editeur scientifique ; Bart Preneel, Editeur scientifique ; Brendan Van Alsenoy, Auteur ; Valérie Verdoodt, Auteur ; Rob Heyman, Auteur ; Jef Ausloos, Auteur ; Ellen Wauters, Auteur ; Günes Acar, Auteur . - Brussel (9 Pleinlaan, 1050) : User Empowerment in a social media culture (EMSOC), 2015 . - 67 p.
DRAFT 31 March 2015 v1.2
Extrait de la preface (p.2) :
" (...) The present report should be considered as provisional and will be updated after further research, deliberation and commentary."
Langues : Néerlandais
Catégories : MEDIAS:AUDIOVISUEL:NUMERIQUE Tags : Facebook internet droit des médias publicité réseaux sociaux protection du consommateur vie privée législation rapport Index. décimale : 004.678 Internet Résumé :
“Executive summary
1. CONSENT
Data subject consent is the only viable justification for many of Facebook’s processing activities. To be valid, consent must be “freely given”, “specific”, “informed” and “unambiguous”. Given the limited information Facebook provides and the absence of meaningful choice with regard to certain processing operations, it is highly questionable whether Facebook’s current approach satisfies these requirements.
2. PRIVACY SETTINGS
Facebook has not announced any changes to their privacy settings as part of its 2015 changes. Nevertheless, its current default settings with regards to behavioural profiling and advertising (essentially “opt-out”) remain problematic. According to the Article 29 Working Part, consent cannot be inferred from the data subject’s inaction with regard to behavioural marketing. As a result, Facebook’s opt-out system for advertising does not meet the requirements for legally valid consent. In addition, opt-outs for “Sponsored Stories” or collection of location data are simply not provided.
3. UNFAIR CONTRACT TERMS
In comparison to 2013, Facebook’s new Statement of Rights and Responsibilities (SRR) has not changed substantially. However, our analysis shows that there are several clauses which violate European consumer protection law. Specifically, Facebook’s SRR contains a number of provisions which do not comply with the Unfair Contract Terms Directive. These violations were already present in 2013, and they are set to persist in 2015.
4. HOW FACEBOOK “COMBINES” AND “SHARES” DATA ABOUT ITS USERS
Facebook combines data from an increasingly wide variety of sources (e.g., Instagram, Whatsapp and data brokers). By combining information from these sources, Facebook gains a deeper and more detailed profile of its users. Facebook only offers an opt-out system for its users in relation to profiling for third-party advertising purposes. The current practice does not meet the requirements for legally valid consent.
5. FURTHER USE OF USER-GENERATED CONTENT
Facebook’s terms allow the company to use user-generated content (e.g. photos) for commercial purposes (e.g., Sponsored Stories, Social Ads). While the revised terms communicate this practice in a more transparent way, Facebook fails to offer adequate control mechanisms. In addition, the actual use of user-generated content in commercial communications is not transparent at all. Users might be aware of the possibility that their content might appear in ads, but they are kept unaware about when and how this actually happens.
6. LOCATION
Facebook collects location data from a variety of sources. The only way to stop the Facebook mobile app from accessing location data on one’s smart phone is to do so at the level of the mobile operating system. Facebook should implement a granular location-data settings, with all parameters turned off by default. These settings should allow users to determine when and how location data can be used by Facebook and to what purpose.
7. TRACKING
Facebook monitors its users in a variety of ways, both off and on Facebook. While Facebook provides users with high-level information about its tracking practices, we argue that the collection or use of device information envisaged by the 2015 DUP does not comply with the requirements of article 5(3) of the e-Privacy Directive, which requires free and informed prior consent before storing or accessing information on an individual’s device. Facebook also tracks non-users in a manner which violates article 5(3) of the e-Privacy Directive.
8. DATA SUBJECT RIGHTS
Facebook’s terms do not properly acknowledge the data subject rights of its users. While mention is made of certain (limited) access rights and opt-out mechanisms, Facebook does not appear to give effect to data subject rights. For example, deleting one’s profile is an “all-or-nothing” exercise and only relates to “things you have posted, such as your photos and status updates”. Though users have some options to control the visibility of their information within their networks, they are not able to prevent Facebook from further using this information for its purposes.”
Note de contenu : Table des matières :
PREFACE
LIST OF ABBREVIATIONS
EXECUTIVE SUMMARY
1. INTRODUCTION
A. HORIZONTAL EXPANSION
B. VERTICAL EXPANSION
C. GENERAL ASSESSMENT OF THE REVISED TERMS
2. CONSENT
A. ROLE OF CONSENT
B. REQUIREMENTS FOR VALID CONSENT
1) Indication of wishes
2) Freely Given
3) Specific
4) Informed
5) Unambiguous
3. PRIVACY SETTINGS
A. SETTINGS REGULATING ACCESS BY OTHER FACEBOOK USERS
B. APPLICATION SETTINGS
C. SETTINGS FOR ADVERTISING
D. ASSESSMENT
4. UNFAIR CONTRACT TERMS
A. WARRANTY DISCLAIMER
B. LIABILITY LIMITATION
C. INDEMNITY CLAUSE
D. UNILATERAL CHANGE
E. FORUM CLAUSE
F. CHOICE OF LAW
G. TERMINATION
5. HOW FACEBOOK “COMBINES” AND “SHARES” DATA ABOUT ITS USERS
A. FACEBOOK’S 2013 DUP
B. FACEBOOK’S 2015 DUP
C. ASSESSMENT
6. LOCATION DATA 36
A. FACEBOOK’S 2013 DUP
B. FACEBOOK’S 2015 DUP
C. ASSESSMENT
7. FURTHER USE OF USER-GENERATED CONTENT
A. FACEBOOK’S IP LICENSE
B. “SPONSORED STORIES” AND “SOCIAL ADS”
1) Unsolicited communications
2) Identifying commercial communications
3) Right to control the use of one’s image
8. TRACKING THROUGH SOCIAL PLUG-INS
A. TRACKING OF USERS AND NON-USERS
B. FACEBOOK AUDITS 2011-2012
1) The 2011 Report of Audit
2) The 2012 Report of Re-Audit
C. FACEBOOK’S 2013 DUP
D. FACEBOOK’S 2015 DUP
E. ASSESSMENT
1) Article 5(3) of the e-Privacy Directive
2) Position of the Article 29 Working Party
3) Facebook’s tracking of users
4) Facebook’s tracking of non-users
5) Facebook’s proposed opt-out mechanism
6) Alternatives
9. FINGERPRINTING
A. FACEBOOK’S 2013 DUP
B. FACEBOOK’S 2015 DUP
C. ASSESSMENT
10. DATA SUBJECT RIGHTS
A. RIGHT TO INFORMATION
B. RIGHT OF ACCESS
C. RIGHTS TO OBJECT AND ERASURE
En ligne : http://emsoc.be/ Format de la ressource électronique : https://www.law.kuleuven.be/icri/en/news/item/facebooks-revised-policies-and-terms-v1-2.pdf Media law in Belgium / Peggy Valcke
Titre : Media law in Belgium Type de document : texte imprimé Auteurs : Peggy Valcke, Auteur ; Eva Lievens, Auteur Editeur : 856 Rueil-Malmaison cedex : Wolters-Kluwer France Année de publication : 2011 Importance : 152 p. Format : 24 cm ISBN/ISSN/EAN : 978-90-411-3329-8 Prix : 70,-€ Langues : Français Catégories : DROIT : Droit belge Tags : droit des médias Belgique télévision radio audiovisuel presse écrite convergence liberté d'expression liberté de la presse régulation journalisme internet CSA pluralisme racisme information RTBF VRM VRT SMA publicité déontologie Index. décimale : 343.099 Droit - Communication, information, presse Résumé : Présentation de l'auteur (4è de couverture) :
"Derived from the renowned multi-volume International Encyclopaedia of Laws, this analysis of media law in Belgium surveys the massively altered and enlarged legal landscape traditionally encompassed in laws pertaining to freedom of expression and regulation of communications. Everywhere, a shift from mass media to mass self-communication has put enormous pressure on traditional law models. An introduction describing the main actors and salient aspects of media markets is followed by in-depth analyses of print media, radio and television broadcasting, the Internet, commercial communications, political advertising, concentration in media markets, and media regulation. Among the topics that arise for discussion are privacy, cultural policy, protection of minors, competition policy, access to digital gateways, protection of journalists’ sources, standardization and interoperability, and liability of intermediaries. Relevant case law is considered throughout, as are various ethical codes. A clear, comprehensive overview of media legislation, case law, and doctrine, presented from the practitioner’s point of view, this book is a valuable time-saving resource for all concerned with media and communication freedom. Lawyers representing parties with interests in Belgium will welcome this very useful guide, and academics and researchers will appreciate its value in the study of comparative media law."
Note de contenu : TABLE DES MATIERES :
The Authors
List of Abbreviations
General Introduction
Selected Bibliography
Part I. Freedom of Speech
Part II. Regulation of Print Media
Chapter 1. The Journalists’ Profession
Chapter 2. Journalists’ Rights
Chapter 3. Journalists’ Liability
Chapter 4. Right to Reply
Chapter 5. Access to public information
Chapter 6. Press Council
Part III. Regulation of Audiovisual Media (Broadcasting)
Chapter 1. Public Service Broadcasting
Chapter 2. Private broadcasting
Chapter 3. Programme Standards
Chapter 4. Political Broadcasting
Chapter 5. Advertising Rules
Chapter 6. Right to Information
Chapter 7. Access to Networks and Platforms
Chapter 8. Standards and Interoperability
Part IV. Cross-Ownership Regulation Part V. Supervision: Media Regulator
Chapter 1. Organization
Chapter 2. Tasks
Chapter 3. Sanctioning Powers Index
Media law in Belgium [texte imprimé] / Peggy Valcke, Auteur ; Eva Lievens, Auteur . - 856 Rueil-Malmaison cedex (1, rue Eugène et Armand Peugeot) : Wolters-Kluwer France, 2011 . - 152 p. ; 24 cm.
ISBN : 978-90-411-3329-8 : 70,-€
Langues : Français
Catégories : DROIT : Droit belge Tags : droit des médias Belgique télévision radio audiovisuel presse écrite convergence liberté d'expression liberté de la presse régulation journalisme internet CSA pluralisme racisme information RTBF VRM VRT SMA publicité déontologie Index. décimale : 343.099 Droit - Communication, information, presse Résumé : Présentation de l'auteur (4è de couverture) :
"Derived from the renowned multi-volume International Encyclopaedia of Laws, this analysis of media law in Belgium surveys the massively altered and enlarged legal landscape traditionally encompassed in laws pertaining to freedom of expression and regulation of communications. Everywhere, a shift from mass media to mass self-communication has put enormous pressure on traditional law models. An introduction describing the main actors and salient aspects of media markets is followed by in-depth analyses of print media, radio and television broadcasting, the Internet, commercial communications, political advertising, concentration in media markets, and media regulation. Among the topics that arise for discussion are privacy, cultural policy, protection of minors, competition policy, access to digital gateways, protection of journalists’ sources, standardization and interoperability, and liability of intermediaries. Relevant case law is considered throughout, as are various ethical codes. A clear, comprehensive overview of media legislation, case law, and doctrine, presented from the practitioner’s point of view, this book is a valuable time-saving resource for all concerned with media and communication freedom. Lawyers representing parties with interests in Belgium will welcome this very useful guide, and academics and researchers will appreciate its value in the study of comparative media law."
Note de contenu : TABLE DES MATIERES :
The Authors
List of Abbreviations
General Introduction
Selected Bibliography
Part I. Freedom of Speech
Part II. Regulation of Print Media
Chapter 1. The Journalists’ Profession
Chapter 2. Journalists’ Rights
Chapter 3. Journalists’ Liability
Chapter 4. Right to Reply
Chapter 5. Access to public information
Chapter 6. Press Council
Part III. Regulation of Audiovisual Media (Broadcasting)
Chapter 1. Public Service Broadcasting
Chapter 2. Private broadcasting
Chapter 3. Programme Standards
Chapter 4. Political Broadcasting
Chapter 5. Advertising Rules
Chapter 6. Right to Information
Chapter 7. Access to Networks and Platforms
Chapter 8. Standards and Interoperability
Part IV. Cross-Ownership Regulation Part V. Supervision: Media Regulator
Chapter 1. Organization
Chapter 2. Tasks
Chapter 3. Sanctioning Powers Index
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Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1003202 5 VAL MED Livre Bibliothèque Documentaires Disponible Media Pluralism and Diversity : Concepts, Risks and Global Trends / Peggy Valcke ; Miklos Sükösd ; R.G. Picard
PermalinkPermalinkNRAs (and NCAs?): cornerstones for the application of the new electronic communications regulatory framework: : new requirements, tasks, instruments and cooperation procedures / David Stevens
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